Gdy w 2009 roku Simon Sinek definiował swoją koncepcję „Złotego kręgu” każda firma, organizacja i jednostka wiedziały CO robią. No może prawie każda. Niektóre firmy i niektórzy ludzie wiedzieli również JAK robią to, co robią. Niewiele natomiast było firm i tylko niektórzy ludzie wiedzieli tak naprawdę DLACZEGO robią to, co robią.

Ponad 10 lat później w naszych firmach czy organizacjach, większość ludzi nadal komunikuje się zaczynając od CO. Następnie przechodzimy do JAK, jednak bardzo rzadko komunikujemy DLACZEGO robimy to, co robimy. Czy potrafiłbyś podać spontanicznie przykład, w którym komunikacja zaczyna się w odwrotnym kierunku? Gdy zaczyna się w centrum „Złotego kręgu”, odpowiedzią na pytanie DLACZEGO, by poprzez JAK dojść do tego CO robimy?

Mało przykładów przychodzi na myśl. Może Southwest? Może Harley? Szkoda bo tak właśnie postępują prawdziwi liderzy, liderzy, którzy inspirują innych. I tak również komunikują się organizacje i firmy, które nas najmocniej pociągają. I nie chodzi mi tutaj o „komunikację” na ścianach stołówek zakładowych, sal konferencyjnych czy dawno nie uaktualnianych stron internetowych.

Nie chodzi mi o „istniejące” WHY pochodzące z importu, takie dostarczone wraz z zestawem wartości wprost z centrali zza jednej z wielkich wód.

Chodzi o takie, które jest zrozumiałe dla pracowników, takie z którym można się utożsamiać jak „ze swoim”. Czy jest to naprawdę takie istotne? To zależy. Mówiąc bowiem wprost: ludzie częściej „kupują” DLACZEGO robisz to co robisz niż to co faktycznie robisz.

No więc jakie jest WHY Twojej Firmy? Czy znasz swoje własne DLACZEGO? Czy wiesz dlaczego chce Ci się codziennie rano wstawać? Pójdźmy o krok dalej: jakie jest DLACZEGO Lean ’u i Ciągłego Doskonalenia? Czy ludzie obserwując to, CO i JAK robisz rozumieją DLACZEGO to robisz? Możesz się zastanawiać dlaczego jest to takie istotne, ale to akurat jest proste – dopiero gdy ludzie zrozumieją DLACZEGO wierzysz w to, że LEAN jest tak ważny i istotny, to bez wahania „kupią” Twoje metody (JAK) i narzędzia (CO). A mając poczucie podążania w tym samym kierunku może nawet poczują ekscytację zbliżającą się podróżą?

Może właśnie tutaj tkwi odpowiedź na wszystkie rozpaczliwe pytania „dlaczego to nie zadziałało”? Dzień jak co dzień, firma taka jak wiele innych, case wcale nie taki nierealny:

  • Program Sugestii Pracowniczych? Nie działa.
  • Standardy? Ludzie się do nich nie stosują bo są przekonani, że znają lepsze metody choć nie chcą się nimi dzielić.
  • Codzienne spotkania operacyjne? Nie ma na to czasu, gasimy przecież pożary! Poza tym przecież rozmawiam ze swoimi ludźmi cały czas (a nawet wspólnie jemy śniadania).
  • Visual? No są wszędzie tablice ale po co przepisywać dane z komputera!
  • 5S? Ile można sprzątać?
  • TWI? Daj spokój! II wojna światowa skończyła się prawie 80 lat temu!
  • Lean? Może sprawdza się w automotive ale my nie produkujemy samochodów tylko ………. (leczymy ludzi, karmimy gości hotelowych, sprzedajemy ubezpieczenia, szyjemy ubrania na miarę, naprawiamy kosiarki, itd.)  

Czy brak świadomości DLACZEGO może być zarówno odpowiedzią i przyczyną? Z drugiej strony czy odpowiedź może być aż tak prosta? Czy to tylko brak komunikacji opartej o intencje i przekonania? Jedynie „wciskanie” pozbawionego inspiracji do działania zbioru metod i narzędzi?

Jeśli tak jest, skoro jest to tak trywialnie proste to, czy będzie to nadal się sprawdzało w czasach turbulencji?

Czy mamy dziś czas na poszukiwanie naszego Why? („MY zajmujemy się biznesem a wy róbcie sobie ten wasz lean gdzieś tam z boku tylko nie przeszkadzajcie bo właśnie kończy się kwartał więc liczy się tylko produkcja (no może jeszcze sprzedaż?)!”). Może wystarczy dziś pójść nieco na skróty wybierając tylko to, co najlepiej brzmi w uszach tych, którzy chcą słuchać? Czy pracując w zespołach rozproszonych, używając narzędzi współdzielonych możemy wybrać z naszego zbioru przekonań tylko te, które nam akurat dzisiaj pasują? A pozostałe nagiąć, tyle ile potrzeba…… („nagięliśmy nasze wartości i zasady aby bardziej pasowały do rzeczywistości, niektóre prawie pękły” 😊)

Czy prawdziwe DLACZEGO może się zmieniać w zależności od czynników zewnętrznych? Czy wartości coś jeszcze znaczą? Czy prawdziwy powód naszego działania może się zmieniać w zależności od tego „czy świeci słońce czy pada deszcz”?

„Jakie są Twoje inspiracje”? Dlaczego dążysz do LEAN? Czuję, że jestem coraz bliżej odkrycia swojego prawdziwego DLACZEGO. Takiego na 100% „mojego”. Jeszcze trochę wysiłku, jeszcze kilka wspomnieniowych podróży do przeszłości. I wszystko stanie się jasne. Przynajmniej dla mnie. 

„DLACZEGO” jest narzędziem, które pomaga zrozumieć to, co niejasne i uczynić namacalnym to, co abstrakcyjne”

“Właściwie użyte może wspomagać procesy rekrutacji, tworzenie strategii i usprawniać komunikację (wewnętrzną i zewnętrzną). DLACZEGO może pomóc w stworzeniu wizji, która będzie inspirować ludzi. DLACZEGO może prowadzić w taki sposób, abyśmy zawsze mieli z tyłu głowy naszą wewnętrzną motywację, bez względu na to, co robimy” S. Sinek

P.S. Szacunek dla tych wszystkich Firm i Organizacji, które zmagając się z realiami pandemii i lockoutów pozostały wierne swoim Wartościom i swojemu Dlaczego! 

ZOBACZ TEŻ

Szkolenie WHY LEAN? – ONLINE