Trening Trenerów Wewnętrznych, czyli intensywny kurs przygotowania instruktorów
Organizacje nieustannie doskonalące swoje działania potrzebują trenerów wewnętrznych, którzy potrafią skutecznie szkolić pracowników firmy dzięki znajomości ich środowiska pracy oraz zasad funkcjonujących w firmie. Jednak jest to też ograniczenie powodujące, że trenerzy wewnętrzni nie zawsze potrafią zdystansować się wobec postaw kolegów, z którymi na co dzień współpracują oraz przełożonych, którzy mają inne priorytety.
Celem szkolenia jest rozwinięcie umiejętności obecnych i przyszłych trenerów wewnętrznych, którzy dzięki poznanym metodom i technikom będą potrafili osiągać wyznaczone im wcześniej cele szkolenia.
Korzyści ze szkolenia
- Poznasz zasady przygotowania i skutecznego prowadzenia szkoleń i warsztatów
- Zdobędziesz wiedzę o technikach pracy z grupą podczas sesji szkoleniowej
- Poznasz metody doboru atrakcyjnych form przekazu wiedzy
- Rozwiniesz umiejętności skutecznej komunikacji z zespołem
- Rozwiniesz umiejętności angażowania i motywowania uczestników do aktywnego udziału w szkoleniu
- Zdobędziesz wiedzę o werbalnych i niewerbalnych metodach stosowanych podczas warsztatów
- Udoskonalisz umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach szkoleniowych
- Zdobędziesz umiejętności unikania błędów podczas prowadzenia szkoleń
- Wymienisz się doświadczeniami z innymi trenerami
Szczegóły dot. szkolenia
Program szkolenia
Przygotowanie szkolenia
- Specyfika pracy trenera wewnętrznego
- Dlaczego szkoleniowiec firmowy ma „pod górkę”?
- Jakie są atuty wewnętrznego trenera i jak je wykorzystać?
- Z czym najczęściej musi się zmierzyć wewnętrzny instruktor?
- Zasady przygotowania programu i scenariuszy szkoleń.
- Jak poprawnie zaprojektować trenerską ściągę” na szkolenie”
- Jakie elementy powinien zawierać scenariusz każdego szkolenia?
- Czy kolejność poszczególnych punktów programu ma znaczenie?
- Etapy szkoleń i warsztatów
- Z jakich modułów składa się każde szkolenie?
- Jak sprawnie zarządzać czasem poszczególnych etapów szkolenia?
- Które i jak elementy szkolenia w trakcie jego trwania możemy zmienić?
- Pomoce audiowizualne w szkoleniach
- Po co stosować różne pomoce audiowizualne?
- Jakimi zasadami kierować się przy ich wyborze?
- Co zrobić, gdy nasz budżet na pomoce audiowizualne wynosi 0 zł?
- Przygotowanie „interaktywnego” wykładu
- Czy można coś zrobić, by uczestnicy podczas wykładu „nie zasnęli”?
- Jak powinna wyglądać atrakcyjna i zrozumiała prezentacja?
- Jak sprawić, by uczestnicy mieli poczucie współuczestniczenia w wykładzie
- Efektywne zarządzanie czasem szkolenia
- Do czego służy i jak przygotować „czasówkę”?
- Kiedy można i trzeba odstąpić od zaplanowanego harmonogramu?
- Jak uniknąć sytuacji, by nie zabrakło czasu na realizację zaplanowanego programu?
Prowadzenie szkolenia
- Działania przed szkoleniem
- Co zrobić, by uniknąć napięć jeszcze przed spotkaniem z uczestnikami?
- O co musi zadbać instruktor przed szkoleniem?
- Gdzie zaczyna się odpowiedzialność trenera za organizację szkolenia?
- Rozpoczęcie i pierwsze minuty szkolenia
- Co powinni usłyszeć od nas uczestnicy na początku spotkania?
- Do czego potrzebny jest „kontrakt” i ustalenie zasad?
- Co możemy uczestnikom „narzucić”, a co trzeba wspólnie ustalić?
- Techniki pracy z grupą szkoleniową i pojedynczymi osobami
- Kiedy uczestnicy czują się komfortowo podczas szkolenia?
- Jakie techniki szkoleniowe gwarantują efektywną naukę?
- Jak „żonglować” emocjami i poziomem zaangażowania grupy?
- Autoprezentacja w pracy trenera
- Co powinien szkoleniowiec powiedzieć o sobie?
- Jak budować autorytet eksperta i partnera?
- Co może powodować podważanie autorytetu trenera przez uczestników?
- Metody i techniki pracy z grupą i pojedynczym uczestnikiem
- Które metody szkoleniowe i do czego wykorzystywać?
- Jak dobrać ćwiczenia i zadania, by angażować wszystkich?
- Jak prowadzić szkolenie w zależności od wielkości grupy?
- Metody aktywizujące uczestników
- Do czego służą lodołamacze i energizery?
- Jak reagować na znużenie i zmęczenie uczestników?
- Czego unikać, by szkoleni nie czuli się niekomfortowo?
Reagowanie podczas szkolenia
- Zasady skutecznej komunikacji
- Co zrobić, by uczestnicy nas słuchali i rozumieli?
- Jak reagować na różny poziom zaangażowania i kompetencji uczestników?
- Który styl uczenia i kiedy jest najlepszy?
- Sposoby radzenia sobie z „trudnym” uczestnikiem
- Trudny uczestnik czy trudny trener?
- Jakie są typy „trudnych” uczestników i jak na nich reagować?
- Jak sprawić, by „trudny” uczestnik stal się wsparciem trenera?
- Techniki reagowania na zaskakujące sytuacje
- Jak zapanować nad emocjonalną dyskusją i nie dać się sprowokować?
- Co zrobić, gdy grupa jest „zniechęcona’ lub pasywna?
- Jak zareagować na negowanie programu i propozycji?
- Najczęstsze błędy w pracy szkoleniowca
- Czy można negować opinie i zdania uczestników?
- Kiedy nie można ulegać „szantażowi” uczestnika?
- Jak zachować szacunek do siebie i uczestników?
- Sposoby radzenia sobie ze stresem, tremą i niepewnością
- Co zrobić, gdy czujemy, że „spalamy się”?
- Jak reagować na pytania, na które nie znamy odpowiedzi?
- Czy można zapanować nad własnymi emocjami?
- Trening, trening, trening…..
- Indywidualne wystąpienia uczestników + informacja zwrotna od grupy i trenera prowadzącego
Grupa docelowa
- Obecni i przyszli trenerzy wewnętrzni
- Instruktorzy miejsc pracy
- Firmowy szkoleniowcy
- Pracownicy działów HR
- Koordynatorzy Ciągłego Doskonalenia
- Managerowie i Liderzy Lean
Forma szkolenia
Warsztat szkoleniowy, filmy, case- study, prezentacje multimedialne, wykład, dyskusje i wymiana doświadczeń, zadania w zespołach, scenki oraz indywidualne wystąpienia uczestników
Prowadzący szkolenie
Andrzej Biziuk
Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Zarządzający i Konsultant LeanQ Team
- kilkaset szkoleń oraz warsztatów z zakresu zarządzania zespołem, organizacji pracy liderów, programów sugestii pracowniczych, design thinking oraz treningu trenerów
- doświadczenie zawodowe oraz doradcze w firmach usługowych, produkcyjnych i handlowych z branży m.in. kosmetycznej, papierniczej, FMCG, poligraficznej, spożywczej, dystrybucyjnej i meblarskiej
- specjalizuje się w narzędziach miękkich wspierających wdrożenie Lean Management (LM) oraz narzędziach LM wspomagających zarządzanie wynikami i zespołami
- w ciągu ostatnich lat lider i konsultant projektów rozwojowych z zakresu LM; wcześniej Dyrektor Handlowy, Szef Zespołu Trenerów oraz Dyrektor Zarządzający w firmach usługowych i produkcyjnych
- wykładowca Lean Management na studiach podyplomowych Politechniki Gdańskiej i WSB; współtwórca programów szkoleniowych Akademia Lean Managera oraz Szkoła Lidera Produkcji
Materiały przekazane/wypracowane podczas szkolenia
- Prezentacja ze szkolenia (wydruk)
- Wzór scenariusza szkolenia (plik excel)
- Wzór harmonogramu czasowego szkolenia (plik excel i word)
- Przykłady lodołamaczy i przerw energetyzujących (wydruk)
- Test stylu kierowania zespołem (wydruk arkusza)
- Test ról w zespole (wydruk arkusza)
- Test osobowości (wydruk arkusza)
- Lista technik prezentacji wiedzy (wypracowane zespołowo podczas szkolenia)
- Lista metod aktywizowania grupy (wypracowane zespołowo podczas szkolenia)
- Podsumowanie warsztatu (prezentacja w pliku PDF przesłana uczestnikom po szkoleniu)
Cennik
Cena szkolenia: 2700 zł netto/os.
W cenę szkolenia wliczone są:
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa w szkoleniu
- stały serwis kawowy i lunch
Nocleg i dojazd nie jest wliczony w cenę szkolenia.