Trening Trenerów Wewnętrznych, czyli intensywny kurs przygotowania instruktorów

Organizacje nieustannie doskonalące swoje działania potrzebują trenerów wewnętrznych, którzy potrafią skutecznie szkolić pracowników firmy dzięki znajomości ich środowiska pracy oraz zasad funkcjonujących w firmie. Jednak jest to też ograniczenie powodujące, że trenerzy wewnętrzni nie zawsze potrafią zdystansować się wobec postaw kolegów, z którymi na co dzień współpracują oraz przełożonych, którzy mają inne priorytety.  

Celem szkolenia jest rozwinięcie umiejętności obecnych i przyszłych trenerów wewnętrznych, którzy dzięki poznanym metodom i technikom będą potrafili osiągać wyznaczone im wcześniej cele szkolenia.


Korzyści ze szkolenia

  • Poznasz zasady przygotowania i skutecznego prowadzenia szkoleń i warsztatów
  • Zdobędziesz wiedzę o technikach pracy z grupą podczas sesji szkoleniowej
  • Poznasz metody doboru atrakcyjnych form przekazu wiedzy
  • Rozwiniesz umiejętności skutecznej komunikacji z zespołem
  • Rozwiniesz umiejętności angażowania i motywowania uczestników do aktywnego udziału w szkoleniu
  • Zdobędziesz wiedzę o werbalnych i niewerbalnych metodach stosowanych podczas warsztatów
  • Udoskonalisz umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach szkoleniowych
  • Zdobędziesz umiejętności unikania błędów podczas prowadzenia szkoleń
  • Wymienisz się doświadczeniami z innymi trenerami

Szczegóły dot. szkolenia

Program szkolenia

Przygotowanie szkolenia

  • Specyfika pracy trenera wewnętrznego
    • Dlaczego szkoleniowiec firmowy ma „pod górkę”?
    • Jakie są atuty wewnętrznego trenera i jak je wykorzystać?
    • Z czym najczęściej musi się zmierzyć wewnętrzny instruktor?
  • Zasady przygotowania programu i scenariuszy szkoleń.
    • Jak poprawnie zaprojektować trenerską ściągę” na szkolenie”
    • Jakie elementy powinien zawierać scenariusz każdego szkolenia?
    • Czy kolejność poszczególnych punktów programu ma znaczenie?
  • Etapy szkoleń i warsztatów
    • Z jakich modułów składa się każde szkolenie?
    • Jak sprawnie zarządzać czasem poszczególnych etapów szkolenia?
    • Które i jak elementy szkolenia w trakcie jego trwania możemy zmienić?
  • Pomoce audiowizualne w szkoleniach
    • Po co stosować różne pomoce audiowizualne?
    • Jakimi zasadami kierować się przy ich wyborze?
    • Co zrobić, gdy nasz budżet na pomoce audiowizualne wynosi 0 zł?
  • Przygotowanie „interaktywnego” wykładu
    • Czy można coś zrobić, by uczestnicy podczas wykładu „nie zasnęli”?
    • Jak powinna wyglądać atrakcyjna i zrozumiała prezentacja?
    • Jak sprawić, by uczestnicy mieli poczucie współuczestniczenia w wykładzie
  • Efektywne zarządzanie czasem szkolenia
    • Do czego służy i jak przygotować „czasówkę”?
    • Kiedy można i trzeba odstąpić od zaplanowanego harmonogramu?
    • Jak uniknąć sytuacji, by nie zabrakło czasu na realizację zaplanowanego programu?

Prowadzenie szkolenia

  • Działania przed szkoleniem
    • Co zrobić, by uniknąć napięć jeszcze przed spotkaniem z uczestnikami?
    • O co musi zadbać instruktor przed szkoleniem?
    • Gdzie zaczyna się odpowiedzialność trenera za organizację szkolenia?
  • Rozpoczęcie i pierwsze minuty szkolenia
    • Co powinni usłyszeć od nas uczestnicy na początku spotkania?
    • Do czego potrzebny jest „kontrakt” i ustalenie zasad?
    • Co możemy uczestnikom „narzucić”, a co trzeba wspólnie ustalić?
  • Techniki pracy z grupą szkoleniową i pojedynczymi osobami
    • Kiedy uczestnicy czują się komfortowo podczas szkolenia?
    • Jakie techniki szkoleniowe gwarantują efektywną naukę?
    • Jak „żonglować” emocjami i poziomem zaangażowania grupy?
  • Autoprezentacja w pracy trenera
    • Co powinien szkoleniowiec powiedzieć o sobie?
    • Jak budować autorytet eksperta i partnera?
    • Co może powodować podważanie autorytetu trenera przez uczestników?
  • Metody i techniki pracy z grupą i pojedynczym uczestnikiem
    • Które metody szkoleniowe i do czego wykorzystywać?
    • Jak dobrać ćwiczenia i zadania, by angażować wszystkich?
    • Jak prowadzić szkolenie w zależności od wielkości grupy?
  • Metody aktywizujące uczestników
    • Do czego służą lodołamacze i energizery?
    • Jak reagować na znużenie i zmęczenie uczestników?
    • Czego unikać, by szkoleni nie czuli się niekomfortowo?

Reagowanie podczas szkolenia

  • Zasady skutecznej komunikacji
    • Co zrobić, by uczestnicy nas słuchali i rozumieli?
    • Jak reagować na różny poziom zaangażowania i kompetencji uczestników?
    • Który styl uczenia i kiedy jest najlepszy?
  • Sposoby radzenia sobie z „trudnym” uczestnikiem
    • Trudny uczestnik czy trudny trener?
    • Jakie są typy „trudnych” uczestników i jak na nich reagować?
    • Jak sprawić, by „trudny” uczestnik stal się wsparciem trenera?
  • Techniki reagowania na zaskakujące sytuacje
    • Jak zapanować nad emocjonalną dyskusją i nie dać się sprowokować?
    • Co zrobić, gdy grupa jest „zniechęcona’ lub pasywna?
    • Jak zareagować na negowanie programu i propozycji?
  • Najczęstsze błędy w pracy szkoleniowca
    • Czy można negować opinie i zdania uczestników?
    • Kiedy nie można ulegać „szantażowi” uczestnika?
    • Jak zachować szacunek do siebie i uczestników?
  • Sposoby radzenia sobie ze stresem, tremą i niepewnością
    • Co zrobić, gdy czujemy, że „spalamy się”?
    • Jak reagować na pytania, na które nie znamy odpowiedzi?
    • Czy można zapanować nad własnymi emocjami?
  • Trening, trening, trening…..
    • Indywidualne wystąpienia uczestników + informacja zwrotna od grupy i trenera prowadzącego

Grupa docelowa

  • Obecni i przyszli trenerzy wewnętrzni
  • Instruktorzy miejsc pracy
  • Firmowy szkoleniowcy
  • Pracownicy działów HR
  • Koordynatorzy Ciągłego Doskonalenia
  • Managerowie i Liderzy Lean

Forma szkolenia

Warsztat szkoleniowy, filmy, case- study, prezentacje multimedialne, wykład, dyskusje i wymiana doświadczeń, zadania w zespołach, scenki oraz indywidualne wystąpienia uczestników

Prowadzący szkolenie

Andrzej Biziuk

Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Zarządzający i Konsultant LeanQ Team

  • kilkaset szkoleń oraz warsztatów z zakresu zarządzania zespołem, organizacji pracy liderów,  programów sugestii pracowniczych, design thinking oraz treningu trenerów
  • doświadczenie zawodowe oraz doradcze w firmach usługowych, produkcyjnych i handlowych z branży m.in. kosmetycznej, papierniczej, FMCG, poligraficznej, spożywczej, dystrybucyjnej i meblarskiej
  • specjalizuje się w narzędziach miękkich wspierających wdrożenie Lean Management (LM) oraz narzędziach LM wspomagających zarządzanie wynikami i zespołami
  • w ciągu ostatnich lat lider i konsultant projektów rozwojowych z zakresu LM; wcześniej Dyrektor Handlowy, Szef Zespołu Trenerów oraz Dyrektor Zarządzający w firmach usługowych i produkcyjnych
  • wykładowca Lean Management na studiach podyplomowych Politechniki Gdańskiej i WSB; współtwórca programów szkoleniowych Akademia Lean Managera oraz Szkoła Lidera Produkcji

Materiały przekazane/wypracowane podczas szkolenia

  • Prezentacja ze szkolenia (wydruk)
  • Wzór scenariusza szkolenia (plik excel)
  • Wzór harmonogramu czasowego szkolenia (plik excel i word)
  • Przykłady lodołamaczy i przerw energetyzujących (wydruk)
  • Test stylu kierowania zespołem (wydruk arkusza)
  • Test ról w zespole (wydruk arkusza)
  • Test osobowości (wydruk arkusza)
  • Lista technik prezentacji wiedzy (wypracowane zespołowo podczas szkolenia)
  • Lista metod aktywizowania grupy (wypracowane zespołowo podczas szkolenia)
  • Podsumowanie warsztatu (prezentacja w pliku PDF przesłana uczestnikom po szkoleniu)

Cennik

Cena szkolenia: 2700 zł netto/os.

W cenę szkolenia wliczone są:

  • materiały szkoleniowe
  • certyfikat uczestnictwa w szkoleniu
  • stały serwis kawowy i lunch

Nocleg i dojazd nie jest wliczony w cenę szkolenia.