Artykuły i książki lean | LeanQTeam

Książki

Pragniemy polecić Ci książki, napisane przez doświadczonych praktyków– leanowców i twórców z krwi i kości.
Zgodzili się podzielić swoją wiedzą i doświadczeniem, aby stworzyć przewodniki, które pomogą Ci nie tylko znaleźć inspiracje, ale także konkretne rozwiązania.
Koniecznie przeczytaj tę fascynującą lekturę, która wpłynie na Twoje życie.

Autor: Joanna Czerska, Jerzy Kuncicki

Throughput Accounting – Rachunkowość Zarządcza w rękach managerów

Książka, w której autorzy w sposób przystępny i uporządkowany opisują tajniki Rachunkowości Zarządczej.
90,00 

Autor: Joanna Czerska, Jerzy Kuncicki

EBOOK Throughput Accounting – Rachunkowość Zarządcza w rękach managerów

Książka, w której autorzy w sposób przystępny i uporządkowany opisują tajniki Rachunkowości Zarządczej.
80,00 

Autor: Niklas Modig, Par Ahlstorm

To jest Lean. Rozwiązując paradoks efektywności

Nietrudno opowiedzieć czym jest LEAN dla produkcji, czyli lean manufacturing. Zwłaszcza, gdy spotykają się ludzie świetnie znający specyfikę firm produkcyjnych. Schody zaczynają się wtedy, gdy z LEANEM staramy się wyjść poza halę fabryczną i uznajemy, że metody czy narzędzia lean manufacturing się nie sprawdzą.
70,00 

Autor: Joanna Czerska

Pozwól płynąć swojemu produktowi

Poradnik, przeznaczony dla praktyków, w sposób wyczerpujący i przystępny odpowiada na dwa zasadnicze pytania: jak, wykorzystując zmiany w przepływie materiału, zwiększyć konkurencyjność fabryki przez skrócenie czasu dostawy i redukcję kosztów wytworzenia.
69,50 

Autor: Joanna Czerska

Podstawowe Narzędzia Lean Manufacturing

Książka jest napisana w formie podręcznika, w którym autorka w sposób przystępny i uporządkowany opisuje najbardziej popularne metody i narzędzia filozofii zarządzania prowadzącej do eliminowania marnotrawstwa oraz poprawy jakości produktów i procesów.
76,50 

Autor: Joanna Czerska

Doskonalenie Strumienia Wartości

W książce autorka dzieli się wiedzą i zdobytym doświadczeniem, wskazując Czytelnikowi sprawdzone w praktyce kierunki działań i rozwiązania, których celem jest doskonalenie efektywności procesu realizacji zlecenia inaczej zwanego strumieniem wartości.
87,50 

Autor: Dorota Mejri

Mistrz Brygadzista Lider – Szefowie pierwszej linii

Jeżeli jesteś brygadzistą, mistrzem, liderem produkcji i wiesz, jak wiele zależy od Ciebie, aby Twój zespół był zaangażowany i skuteczny, ale nie wiesz, jak to osiągnąć, ta książka jest dla Ciebie. Zawiera cenne wskazówki i przykłady pomocnych w pracy mistrza, brygadzisty i lidera zespołu.
65,00 

Autor: Miłosz Mróz

Diagram Ishikawy Sposób na rozwiązanie problemu

Diagram Ishikawy, który często zwany jest po prostu diagramem rybiej ości, to wykres o charakterze przyczynowo – skutkowym. Diagram Ishikawy inaczej też diagram przyczyn i skutków jest jedną ze skutecznych metod rozwiązywania problemów.
55,00 

Autor: Martyna Brożyńska, Anna Lis, Michał Szymczak, Krzysztof Kowal

5xWhys. Handbook

W książce zawarte są praktyczne wskazówki jak używać metody 5 x dlaczego w sposób efektywny dla przedsiębiorstw zarówno produkcyjnych jak i usługowych. Książka jest skierowana do managerów oraz specjalistów i pracowników bezpośrednio produkcyjnych.
55,00 

Autor: Martyna Brożyńska, Anna Lis, Michał Szymczak, Krzysztof Kowal

5 x Dlaczego

W książce zawarte są praktyczne wskazówki jak używać metody 5 x dlaczego w sposób efektywny dla przedsiębiorstw zarówno produkcyjnych jak i usługowych. Książka jest skierowana do managerów oraz specjalistów i pracowników bezpośrednio produkcyjnych.
55,00 

Autor: Bogdan Nogalski, Adam Klimek

Administracja publiczna – poprzez proces do struktury

Książka koncentruje się na specyficznym, choć niezwykle silnie oddziałującym na wiele dziedzin państwa segmencie administracji, pokazując na konkretnym przykładzie jak zmieniać funkcjonowanie administracji i w ten sposób zwiększyć tempo wzrostu gospodarczego.
69,50 

Nasze najbliższe wydarzenia

15.10 – 17.12.2024

Certyfikowany Koordynator Lean

Koordynator Lean to certyfikowany program przygotowujący kadry do zarządzania transformacją organizacji opartej na koncepcji lean management. W trakcie kursu pokażemy w jaki sposób zapewnić, że podejmowane działania Koordynatora Lean będą spójne z celami przedsiębiorstwa. Pokażemy też jak zbudować zaangażowanie managerów i pracowników oraz zapewnić, że razem osiągniecie wymierne rezultaty w kulturze wspólnych wartości i ciągłego doskonalenia.

24.10 – 13.12.2024

Szkoła Lidera Zespołu Usługowego

Zapraszamy na nasz nowy program, który pozwoli Ci rozwinąć już posiadane umiejętności oraz zdobyć nową wiedzę, popartą doświadczeniem naszych konsultantów i trenerów. Wymiana doświadczeń między uczestnikami kursu ułatwi rozwijanie własnych procesów oraz tworzenie zespołów, których codziennością staje się „leanowe” myślenie i działanie w obszarach usług serwisowych, sprzedażowych, wspierających produkcję, administracyjnych bądź biurowych.


Nasze artykuły

Pragniemy zmieniać rzeczywistość, na taką w której ludziom pracuje się lepiej, sprawniej i spokojniej. W naszych artykułach staramy się uczyć, inspirować i pokazywać, w jaki sposób warto pracować, aby być zadowolonym z efektów. Wierzymy, że systematyczna i spokojna praca pozytywnie wpływa na każdego z nas.

Wybierz artykuł

Konsultanci Lean

Czy to już zmierzch konsultantów lean?

Transformacja lean jest jednym z najbardziej wymagających wyzwań, przed jakimi może stanąć organizacja. Dążenie do eliminacji marnotrawstwa, zwiększenie efektywności, a przede wszystkim zbudowanie kultury ciągłego doskonalenia to cele, które niejednokrotnie decydują o sukcesie lub porażce firmy na rynku.

Autor: Piotr Bielawski

Więcej
Usługi

Czy “usługi” są jakieś dziwne?

Czy “usługi” są jakieś dziwne? Nie. “Usługi” są po prostu INNE. „My przecież nie produkujemy samochodów, ale leczymy ludzi (realizujemy zlecenia, przetwarzamy dokumenty, naprawiamy powierzony sprzęt, …). A każdy Klient (Pacjent, Petent,….) jest inny, to gdzie tu miejsce na narzędzia rodem ze świata krótkich czasów taktu, powtarzalności i taśmy produkcyjnej”?

Autor: Dariusz Suchłabowicz

Więcej
Certyfikowane Kompetencje Lean

Leanowiec Wszechmogący. Czyli jak podciąć skrzydła człowiekowi od ciągłego doskonalenia.

Wciąż dręczy mnie poczucie, że coś z tym leanem robimy nie tak. To w zasadzie wie cała leanowa społeczność. Mam jednak wrażenie, że nie tylko mamy kłopot z leanem i leanowaniem, ale również z tym, w jakim położeniu stawiamy leanowca i jak leanowiec postrzega swoją rolę.

Autor: Joanna Czerska

Więcej
FRIS

Czy menedżer powinien być bardziej asertywny? Zacznij od FRIS®!

Lista wymagań wobec menedżerów stale się wydłuża. Nie od dziś wiadomo, że „menedżer przyszłości” powinien być wyposażony w „kompetencje przyszłości”. O co chodzi? O MIĘKKIE kompetencje oczywiście, które oprócz twardych (technicznych, zawodowych) są na liście podstawowych wymagań dla nowoczesnego lidera.

Autor: Anna Worsztynowicz

Więcej
TA

Czy leanowiec powinien znać się na finansach?

Zanim zastanowimy się nad odpowiedziami na tytułowe pytanie, zacznijmy od tematu, gdzie odpowiedź wydaje się oczywista. Po co firma zatrudnia leanowca? Firma zatrudnia pracowników (nie tylko leanowców), bo wierzy, że dzięki nim będzie zdolna zarabiać pieniądze dziś i w przyszłości. To zarabianie pieniędzy jest o tyle ważne, że bez niego firma nie będzie w stanie nadążać za zmianami otoczenia, w którym funkcjonuje, czyli rozwijać się.

Autor: Joanna Czerska

Więcej
TWI

Dojo – korporacyjny kaprys czy realne wsparcie instruktorów miejsc pracy?

Menedżerowie obecnie muszą radzić sobie nie tylko z dużą rotacją pracowników, ale i również z dużą zmiennością potrzeb swoich klientów, co wymusza na nich elastyczność i szybkie dostosowywanie się do tych zmian. Jednym ze sposobów wspierających ich pracę, które zyskuje coraz większą popularność przy wdrażaniu pracowników do wykonywania nowych zadań, są szkolenia warsztatowe w Dojo.

Autor: Piotr Bielawski

Więcej
Certyfikowany Specjalista Lean

Wszystko, co musisz wiedzieć o Specjaliście Lean

Specjalista Lean to coraz częściej niezbędne w firmie stanowisko lub funkcja. Funkcja, przed którą stawiane są wyzwania wspierania liderów i zespołów wdrożeniowych, budowania zaangażowania i motywowania współpracowników do ciągłego doskonalenia. Rola, za którą stoi duża odpowiedzialność i brak własnego zespołu…

Autor: Maciej Worsztynowicz

Więcej
Rozwój Managerów

Menedżer jako MODEL

Jeśli po przeczytaniu tego tytułu zadajesz sobie pytanie w rodzaju: „Ale o co chodzi???” – nic w tym dziwnego. Może chodzi o to, że menedżer powinien dobrze wyglądać? Cóż…  jako psycholog mogłabym w zasadzie napisać, że tak.

Autor: Anna Worsztynowicz

Więcej
Zarządzanie zmianą

Od oporu do zaangażowania. Jak przeprowadzać ludzi przez zmiany

Zmiana wpisuje się w biznes jako stały proces, który nie ma końca. Mamy świadomość, że świat, w którym żyjemy i pracujemy jest zmienny, nieprzewidywalny, złożony i niepewny. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkich możliwych zdarzeń i ich konsekwencji dla naszych firm

Autor: Dorota Mejri

Więcej
Rozwój Liderów

Na miękko czy na twardo? Które umiejętności pracowników rozwijać?

Będąc leanówką często zastanawiam się, co jeszcze muszę zmienić w sobie, by Ci, którym chcę pomóc w zmianie sposobu myślenia, postaw i metod działania chętniej podążali za i ze mną, przełożonymi…

Autor: Joanna Czerska

Więcej
Audyt

Don’t panic! To nie audyt lean…

Gdy proponuję naszym potencjalnym Klientom – przed rozpoczęciem współpracy – przeprowadzenie operacyjnego audytu, zdarza się, że widzę oznaki zakłopotania. Raczej „nie wpadają w panikę”, ale zaczynają tłumaczyć się, że taki audyt…

Autor: Andrzej Biziuk

Więcej
Gry symulacyjne

Leanowe gry i zabawy w biurze i w usługach

Czym są gry symulacyjne? Jedną z najbardziej efektywnych metod, łączącą dostarczanie wiedzy z jej natychmiastową, praktyczną weryfikacją, poprzez obserwację efektów naszych działań.

Autor: Dariusz Suchłabowicz

Więcej
Gry symulacyjne

Gry symulacyjne w edukacji

“Dziś jest 10 października, mam pierwsze zajęcia ze studentami 2 roku z Zarządzania produkcją. Staję przed grupą młodych ludzi. Są trochę zaciekawieni a trochę przerażeni tym co ich czeka. Zaczynamy zajęcia z Projektowania procesu wytwórczego i sposobu zarządzania nim.

Autor: Joanna Czerska, Alina Guzik

Więcej
Usługi

Lean w usługach – czy usługi to miejsce dla lean?

Lean już na stałe zagościł w rozmowach przedstawicieli firm produkcyjnych. Kto jeszcze o nim nie rozmawia, za chwilę to zrobi. W zasadzie nie ma już wątpliwości (a przynajmniej jest masa dowodów) na to, że Lean można zastosować w każdej branży i w każdym typie produkcji…

Autor: Joanna Czerska

Więcej
Lider produkcji

Czy warto inwestować w rozwój liderów produkcji?

Organizacje nieustannie doskonalące swoje działania wiedzą, jak wiele zależy od umiejętnego zarządzania pracownikami przez ich lidera. Wiedzą też, że jest to istotne…

Autor: Andrzej Biziuk

Więcej
Gry symulacyjne

Gra symulacyjna jako diagnoza firmy?

Czy gra symulacyjna to tylko narzędzie szkoleniowe? A może coś więcej? Nasza najstarsza gra ma już 17 lat i pozwoliła nam odkryć siłę symulacji. Zobaczcie co znaleźliśmy …

Autor: Joanna Czerska

Więcej
Mapowanie

MakigamI 2.0 wariant Corono

MAKIGAMI 2.0 świetnie sprawdzi się w środowisku administracyjnym, usługowym, serwisowym, czy biurowym. W końcu stamtąd się wywodzi. Tam gdzie produktem częściej jest informacja niż rzecz materialna tam MAKIGAMI nie ma sobie równych

Autor: Dariusz Suchłabowicz

Więcej
PFMEA

Metoda PFMEA, czyli jeśli go nie zabijesz, to cię wzmocni.

Jeśli jesteś kolekcjonerem reklamacji wynikających z wad twojego produktu, szczególnie ceniącym sobie częste spotkania z rozjuszonym klientem, to nie powinieneś czytać poniższego tekstu…

Autor: Maciej Worsztynowicz

Więcej
Specjalista Lean

Podsłuchane na teamsie 😉, czyli jak powstawał program Certyfikowany Specjalista Lean

Jednym z pierwszych kroków przygotowania naszych otwartych szkoleń jest swobodna rozmowa, podczas której wymieniając się pomysłami, doświadczeniami i argumentami tworzymy ramowy program wydarzenia. Poniższy tekst stanowi (prawie) autentyczny zapis koncepcyjnego spotkania poświęconego tworzeniu programu kursu Certyfikowany Specjalista Lean

Autor: Trenerzy LeanQ Team

Więcej
Angażowanie pracowników

Jak w kilku krokach zniszczyć wdrożenie programu sugestii pracowniczych?

Firmy coraz częściej oczekują od pracowników nie tylko realizacji codziennych obowiązków, ale również zaangażowania w ciągłe doskonalenie. Skutecznym i często stosowanym rozwiązaniem jest wdrożenie Programu Sugestii Pracowniczych

Autor: Andrzej Biziuk

Więcej
5S

Choreoterapia na pięć pas, czyli po co komu teraz metoda 5S

Jeżeli już miałeś okazję spotkać na swej drodze tę metodę lub znasz 5S ze „złego” słyszenia, czy widzenia, albo dotychczasowe doświadczenia sprawiły, że nabawiłeś się wręcz psychosomatycznej alergii na czystość i porządek, to wiedz, że nie o tym mowa…

Autor: Maciej Worsztynowicz

Więcej
Utrzymanie ruchu

Utrzymanie ruchu. Jak poukładać, żeby się u(trzymało)?

Jeżeli jesteś kierownikiem/liderem/koordynatorem w dziale utrzymania ruchu, to prawdopodobnie kiedyś – może całkiem niedawno – odpowiedziałeś na ogłoszenie…

Autor: Maciej Worsztynowicz

Więcej
Planowanie

Hoshin Kanri – rozwinięcie strategii przez spójne kaskadowanie celów

Hoshin Kanri to stan, w którym wszyscy wiedzą w jaki sposób ich codzienna praca oraz realizacja celów indywidualnych i zespołowych przyczynia się do realizacji strategii firmy i osiągnięcia założonych rezultatów.

Autor: Dariusz Suchłabowicz

Więcej
Zarządzanie ludźmi

Czy firmowy „kumpel” sprawdza się przy adaptacji nowych pracowników w firmach produkcyjnych?

W korporacjach coraz modniejsze jest ustanawianie roli oficjalnego „kumpla” (ang. buddy) przy tzw. onboardingu nowych pracowników. Potrzeba jest oczywista…

Autor: Andrzej Biziuk

Więcej
Koordynator Lean

Koordynator Lean. Czy na pewno wiemy, kogo potrzebujemy?

„Pomóżcie nam zrekrutować dobrego KOORDYNATORA LEAN!”. To jedna z częstszych próśb, z którą zwracają się do nas nasi klienci. I

Autor: Andrzej Biziuk

Więcej
Zarządzanie projektami

Scrumuj działania doskonalące!

Najistotniejszym warunkiem pracy ze Scrum są regularne spotkania, w stałych odstępach czasu, które ustali zespół. Jedne z nich odbywają się codziennie (daily scrum), a inne raz na tydzień (sprint). Te rzadziej odbywające się spotkania służą planowaniu w dłuższym okresie czasu (tydzień/miesiąc) oraz przeglądowi skuteczności działania zespołu oraz jakości wspólnej pracy

Autor: Piotr Bielawski

Więcej
Komunikacja

Z czym się je „Improvement Kata”?

Improvement Kata to rutyna, którą praktykujesz, aż stanie się nawykiem, który budować będzie w Tobie coraz to nowe kompetencje.

Autor: Piotr Bielawski

Więcej
Zapasy

Magazyn to nie produkcja. Po co nam ten cały lean?

Wdrożenia Lean Management zataczają coraz szersze kręgi. Techniki opracowane po to, żeby doskonalić procesy produkcyjne wdrażane są w obszarach usług, administracji, handlu oraz gospodarki magazynowej. Pojawia się przy tej okazji pytanie: czy to może zadziałać, skoro zespoły te niczego nie produkują?

Autor: Arkadiusz Tałałaj

Więcej
Rozwój

Czy łatwo być trenerem wewnętrznym, czyli dlaczego firmowi instruktorzy mają „pod górkę”

Kto zazwyczaj w organizacji zostaje trenerem wewnętrznym? Zaangażowany i ambitny pracownik, fachowiec na swoim stanowisku, posiadający aspiracje i predyspozycje do uczenia innych. I często wcześniej uczestnik różnych szkoleń z wynajętym przez firmę instruktorem zewnętrznym.

Autor: Andrzej Biziuk

Więcej
Zarządzanie zapasami

Zarządzanie zapasami w czasie pandemii, czyli wszystko się zmieniło i co teraz?

Czy nasze wcześniejsze działania będą skuteczne w momencie, kiedy następuje drastyczna zmiana? Czy potrafimy odpowiedzieć na sytuację, z którą nigdy wcześniej się nie spotkaliśmy? Jak zareagować na pandemię? Pozbyć się wszystkiego czy wypełniać maksymalnie magazyny?

Autor: Arkadiusz Tałałaj

Więcej
Zarządzanie ludźmi

Matryca kompetencji – audytowy wymóg czy wartość dla firmy?

Z zaskoczeniem spotykam się z traktowaniem matrycy kompetencji w firmach przede wszystkim jako warunku „przejścia” audytów. Jednak czy rzeczywiście skills matrix to tylko biurokratyczny wymysł?

Autor: Andrzej Biziuk

Więcej
Rozwój pracowników

Najlepszą formą obrony jest atak. TWI na czas kryzysu

Jeśli dziś mierzysz się z brakiem kompetencji wśród osób, które wykonują mniej odpowiedzialne prace lub czynności, na które dziś nie ma zapotrzebowania a mogłyby bardziej wspierać postęp pracy w podległym Tobie zespole, przeczytaj od czego możesz zacząć już dziś aby uchronić swój proces przed nieplanowanym przestojem.

Autor: Piotr Bielawski

Więcej
Zarządzanie projektami

ScrumLean w scenariuszu kryzysowym. Zwinne działania, szybkie wdrożenia, trwałe zmiany

Doświadczenia ostatnich tygodni zmieniły obraz tego, w jaki sposób działamy, dostarczamy wartość do klienta. w jaki sposób dbamy o satysfakcję naszych pracowników. Czas próby obarczył jedne organizacje problemami z płynnością finansową, a innym ofiarował kłopot bogactwa w postaci dużych wzrostów zapotrzebowania na ich produkty czy usług

Autor: Łukasz Serafinowski

Więcej
Rozwiązywanie problemów

Problem Solving i Focused Improvement, czyli na jak długo odważysz się zamknąć oczy na bieżące problemy?

Problem Solving (PSV) i Focused Improvements (FI) to dwie strony tej samej monety. Monety, którą nazywamy Ciągłym Doskonaleniem, a w kontekście obecnej sytuacji działaniem skupionym na konkretnym, mierzalnym efekcie oraz eliminacji problemów doskwierających poszczególnym procesom.

Autor: Dariusz Suchłabowicz

Więcej
Wizualne Zarządzanie Wynikami

Daily Management na czas kryzysu

Visual Performance Management (zwany też Daily Management) zdobywa w Polsce coraz więcej entuzjastów, którzy widzą w nim skuteczne narzędzie reagowania na pojawiające się problemy na każdym szczeblu zarządzania firmą. Dziś wielu z nas może mieć wątpliwości, czy ta metoda zdaje egzamin w czasach kryzysu?

Autor: Andrzej Biziuk

Więcej
Komunikacja

5 x dlaczego? Tak naprawdę wystarczy tylko jedno Why

Gdy w 2009 roku Simon Sinek definiował swoją koncepcję „Złotego kręgu” każda firma, organizacja i jednostka wiedziały CO robią. No może prawie każda. Niektóre firmy i niektórzy ludzie wiedzieli również JAK robią to, co robią. Niewiele natomiast było firm i tylko niektórzy ludzie wiedzieli tak naprawdę DLACZEGO robią to, co robią.

Autor: Dariusz Suchłabowicz

Więcej
Zarządzanie pracownikami

Co zrobić, by nowi pracownicy tak szybko nie odchodzili?

Na dzisiejszym rynku pracownika wyzwaniem działów HR firm usługowych i produkcyjnych jest rekrutacja nowych pracowników. To oczywiste i naturalne. Jednak duża rotacja pracowników, to nie tylko efekt konkurencyjnego rynku pracy, ale coraz częściej szybkiego zniechęcanie się nowozatrudniowych do aktualnego, nowego im jeszcze pracodawcy

Autor: Andrzej Biziuk

Więcej
OEE

Wskaźnik OEE w czasach turbulencji

Jak opisać produkcję w sposób, aby wszyscy tak samo rozumieli? Służy do tego wskaźnik OEE (OEE – z ang. Overall Equipment Efficiency) i jego składowe. Dobrze rejestrowany pozwala jednoznacznie określić, jak dobrze przebiegła produkcja i gdzie drzemią obszary do poprawy.

Autor: Tomasz Kuś

Więcej
Zarządzanie projektami

ScrumLean! O co chodzi?

Pewnie zastanawiacie się, co oznacza nazwa ScrumLean, którą wprowadzamy do obiegu i dlaczego postanowiliśmy ją wprowadzić. Dlaczego ScrumLean?

Autor: Joanna Czerska

Więcej
Dostawcy

Azja czy Europa z dostawą. Gdzie szukać dostawców?

Kiedy rozpoczynaliśmy szeroko zakrojoną współpracę z azjatyckimi partnerami wiele lat temu, pojawiły się pierwsze dylematy. Zastanawialiśmy się wtedy, czy warto kupować znacznie taniej ponosząc przy tym koszty złej jakości, czy też kupić…

Autor: Arkadiusz Tałałaj

Pobierz pdf
Zapasy

Rezerwy magazynowe – jak mieć mniej ale wystarczająco dużo?

Zapasy. Zajmują miejsce. Mrożą kapitał i generują koszty operacyjne. Najlepiej gdyby nie było ich wcale. Z drugiej strony, zapasy powodują, że mamy możliwość poradzenia sobie z niestabilnościami…

Autor: Joanna Czerska

Pobierz pdf
Przemysł 4.0

Lean na krawędzi światów

Czwarta rewolucja przemysłowa, zwana potocznie Przemysłem 4.0, zatacza coraz szersze kręgi. Wkracza w każdą dziedzinę gospodarki, dotyka coraz większą liczbę firm i jej pracowników. Czy jesteśmy na nią przygotowani? Czy znamy i rozumiemy wyzwania, jakie przed nami stoją?…

Autor: Krzysztof Dobrowolski

Pobierz pdf
Koszty

Zaburzenia kosztów logistyki pod kontrolą

Często prowadzę z przedstawicielami zarządów i menedżerami firm produkcyjnych rozmowy służące odpowiedziom na pytania: Czym jest logistyka i jaki powinien być jej zakres oddziaływania? Gdzie zaczyna i kończy…

Autor: Joanna Czerska

Pobierz pdf
ERP

Parametryzacja systemów ERP pod kątem planowania

Większość średnich i dużych przedsiębiorstw posiada system klasy ERP przeważnie zawierający funkcjonalność sprawnego sterowania produkcją przynajmniej na poziomie głównego harmonogramu oraz…

Autor: Arkadiusz Tałałaj

Pobierz pdf
Mapa drogowa

Po co nam mapa drogowa?

Każdego roku zespoły menedżerskie firm siadają „do budżetu”, a raz na jakiś czas „nad strategią”. Gwarantem realizacji wypracowanych w ten sposób celów jest zaangażowanie wszystkich zespołów, co nie jest łatwym zadaniem. W wielu przypadkach szefowie…

Autor: Joanna Czerska

Pobierz pdf
Logistyka

Ocena i dobór dostawców

Dawno minęły już czasy, kiedy o wyborze dostawcy decydowała cena. Dziś równie ważnym, jeśli nie ważniejszym, czynnikiem są warunki współpracy zapewniane przez kontrahenta. Wolimy współpracować z firmami rzetelnymi, terminowymi i zapewniającymi nam…

Autor: Arkadiusz Tałałaj

Pobierz pdf
KPI

KPI w logistyce produkcji

Czym jest logistyka i jaki powinien być jej zakres oddziaływania? Gdzie zaczyna i kończy się produkcja a co jest odpowiedzialnością logistyki? Od odpowiedzi na te pytania należy zacząć rozmowę, jeżeli chcemy ustalić jak mierzyć skuteczność naszych…

Autor: Joanna Czerska

Pobierz pdf
Karakuri Kaizen

Karakuri Kaizen – japońskie zabawki w służbie procesów

Automatyzacja zatacza coraz szersze kręgi i ułatwia coraz większą liczbę czynności zarówno w przemyśle jak i w życiu prywatnym. Warto uzmysłowić sobie jednak, że nie jest to nowa idea. Człowiek od dawna próbuje ułatwić sobie życie…

Autor: Krzysztof Dobrowolski

Pobierz pdf
ERP

Plan w rękach ERP

Większość średnich i dużych przedsiębiorstw posiada system klasy ERP, przeważnie zawierający funkcjonalność sprawnego sterowania produkcją przynajmniej na poziomie głównego harmonogramu oraz harmonogramowania operacji. Dlaczego więc…

Autor: Arkadiusz Tałałaj

Pobierz pdf
Młody Lean Lider

Młody Lean Lider

Wyniki badań przedsiębiorczości wśród młodzieży dowodzą, że 53,2 proc. uczniów deklaruje chęć założenia własnej firmy. Młodzi ludzie chcą samodzielnie podejmować decyzje zawodowe i więcej zarabiać. 45,3 proc. respondentów przyznało…

Autor: Joanna Czerska, Krzysztof Dobrowolski

Pobierz pdf
Wizualne Zarządzenia Wynikami

Bariery i błędy przy wdrażaniu Wizualnego Zarządzania Wynikami

Zdarza się nierzadko, że po pierwszym entuzjastycznym wdrożeniu, wizualne zarządzanie szybko staje się fikcją w postaci zakurzonej tablicy z nieaktualnymi informacjami. Co jest tego przyczyną? Gdzie leży źródło nieudanego wdrożenia?…

Autor: Joanna Czerska, Andrzej Biziuk

Pobierz pdf
Lean Management

Wykorzystać każdy gram inteligencji w swojej firmie

Koncepcją Lean Management zajmuje się Pani od kilkunastu lat. Jak w tym okresie zmieniło się podejście do wdrażania metodologii Lean w Polsce? Początki Lean Management w Polsce to transfery wiedzy i umiejętności z zagranicznych korporacji…

Autor: Joanna Czerska

Pobierz pdf
TWI

Zostałem instruktorem TWI i co dalej?

Training Within Industry (z ang. szkolenia w przemyśle) jest metodą, która pomaga w szybkim wdrażaniu pracownika do nowej pracy. Choć TWI zrodziło się w wyniku zapotrzebowania ludzi do pracy w amerykańskich fabrykach…

Autor: Monika Wieczorkowska

Pobierz pdf
ScrumLean

ScrumLean: czy SCRUM jest Lean?

Scrum (z ang. młyn w rugby) powstał na początku lat 90 XX wieku. Wywodzi się ze świata programistów komputerowych borykających się ze zmiennością potrzeb i wymagań klienta, niską terminowością realizowanych projektów, a także…

Autor: Monika Wieczorkowska, Łukasz Gołębiewski

Pobierz pdf
Wskaźniki

Wykorzystanie wskaźników efektywności

Wskaźniki determinują sposób postrzegania firmy przez banki, fundusze, zarząd oraz pracowników na różnych szczeblach organizacji. Używa się ich do podejmowania kluczowych decyzji zarządczych. Mogą pomóc wspiąć się na szczyt lub spaść…

Autor: Joanna Czerska, Łukasz Gołębiewski

Pobierz pdf
Wizualne Zarządzanie Wynikami

Wizualne zarządzanie wynikami

Czy znacie sytuację, gdy menedżer, dowiadują się o gorszym wyniki lub problemie, myśli sobie lub głośno pyta: Dlaczego o tym nie wiedziałem? Czemu nikt wcześniej nie zadziałał? Dlaczego o wszystkim dowiaduje się z raportu…

Autor: Andrzej Biziuk

Pobierz pdf
Sales&Operations Planning

Sales&Operations Planning – kluczowe narzędzie integracji logistyki z celami firmy

Każdy pracownik ma postawione przed sobą jakieś cele. Często komunikowane są one w sposób formalny, za pomocą KPI, czasem wynikają z potrzeb komunikowanych przez przełożonych. Staramy się te cele…

Autor: Arkadiusz Tałałaj

Pobierz pdf
System ssący

Jak wykorzystać system ssący do optymalizacji pracy działu zaopatrzenia

Każda firma, niezależnie od tego, czy oferuje swoim klientom fizyczny produkt, czy też usługi, potrzebuje sprawnego działu zaopatrzenia. Jego zadanie nie należy do łatwych…

Autor: Arkadiusz Tałałaj

Pobierz pdf
Zapasy

Jak mieć mniej, ale wystarczająco dużo

W logistyce przedsiębiorstw istnieje wiele punktów widzenia. Patrzymy przez pryzmat naszej roli i celów, jakie przed nami postawiono, na koszty, dostępność materiału oraz usług i przede wszystkim na potrzeby klientów wewnętrznych…

Autor: Arkadiusz Tałałaj

Pobierz pdf
Throughput Accounting

Throughput Accounting – wsparcie menedżera w podejmowaniu decyzji

Czym jest Throughput Accounting i w jaki sposób menedżer logistyki może wykorzystać to podejście i poprawić wyniki swojej firmy, mając do dyspozycji tylko część informacji o swoim…

Autor: Joanna Czerska

Pobierz pdf
Systemy MES

Rola systemów MES w działaniach doskonalących procesy wytwórcze z punktu widzenia managera

Systemy MES nie powinny być celem wdrożenia. Stanowią one bowiem pomoc w procesie doskonalenia i zarządzania. Zwrot z inwestycji w system nastąpi…

Autor: Joanna Czerska

Pobierz pdf
Lean Management

Management en Pologné: le poids de passe, l’envie du progrès

C’est une évidence : les pratiques du management varient selon les pays et les cultures. Dans une économie de plus en plus mondialisée, les entreprises l’expérimentent au quotidien. En Europe…

Autor: Joanna Czerska

Pobierz pdf
Produkcja

Efektywna produkcja jest możliwa

Najważniejszym celem koncepcji Lean Management jest eliminowanie marnotrawstwa, czyli wszystkiego tego, co podnosi koszty produkcji bez wnoszenia do niej użytecznego wkładu. Rosnące zainteresowanie polskich producentów…

Autor: Anna Sarbiewska

Pobierz pdf
Kaizen

Kaizen jako narzędzie kształtowania optymalnych metod pracy

Kaizen – z jap. dobra zmiana – to mechanizmy i działania ukierunkowane na doskonalenie małymi krokami. Nie oczekuje się tutaj dużych zmian, ale drobnych usprawnień, których autorami…

Autor: Joanna Czerska

Pobierz pdf
Efektywne zespoły

Jak rozwijać liderów efektywnych zespołów?

Twoja firma dojrzała do zmiany struktury organizacyjnej. Wraz z rozwojem i wdrażaniem Lean w twojej fabryce działasz zgodnie z zasadą i oddelegowujesz odpowiedzialność w dół struktury. Proces rekrutowania…

Autor: Marzena Leszczyk-Kabacińska

Pobierz pdf
Throughput Accounting

Przerobowy Rachunek Kosztów

Logika i istota Przerobowego Rachunku Kosztów (Throughput Accounting) wiąże się ściśle z Teorią Ograniczeń (heory of Constraints – TOC). Za twórcę TOC uważany jest E.M. Goldratt. Podstawy tej teorii E.M. Goldratt przekazał w książce…

Autor: Jerzy Kuncicki

Pobierz pdf
Administracja

Wykorzystanie metod teorii masowej obsługi i lean management w usprawnianiu procesów w zarządzaniu organizacją publiczną

Opracowanie przedstawia subiektywny pogląd autorów na możliwości wykorzystania niektórych…

Autor: Bogdan Nogalski, Joanna Czerska, Adam Klimek

Pobierz pdf
Efektywność produkcji

Efektywność fabryki – skąd się bierze i co na nią wpływa?

Poszukując metod zwiększania efektywności produkcji musimy odpowiedzieć sobie na pytanie – gdzie tkwić mogą przyczyny spadku sprawności naszej organizacji? Artykuł ten jest kontynuacją tematu podjętego…

Autor: Joanna Czerska

Pobierz pdf
5S

Standardy 5S jako podstawa bezpiecznego miejsca pracy

Stanowisko pracy to miejsce, przy którym spędzamy większość czasu w codziennej pracy. Przy projektowaniu i organizacji miejsc pracy szczególne zastosowanie mają standardy 5S, które oprócz sprawnej organizacji kładą nacisk na…

Autor: Marzena Leszczyk-Kabacińska

Pobierz pdf
Lean

Lean jest synonimem ciągłego doskonalenia

Czego potrzebują firmy wdrażające Lean w zakresie rozwiązań IT? Celem jest sprostanie dynamicznie zmieniającym się potrzebom klientów w wymaganym przez nich czasie, po najniższych kosztach. Aby to było możliwe…

Autor: Joanna Czerska

Pobierz pdf
Throughput Accounting

Rozwinięcie Przerobowego Rachunku Kosztów. Okiem praktyka

Autorka artykułu, wykładowca, konsultant biznesowy i praktyk w obszarze zarządzania przedsiębiorstwami produkcyjnymi i usługowymi przedstawia wypracowany przez siebie model rozszerzenia…

Autor: Joanna Czerska

Pobierz pdf
KPI

Trendy KPI

Stowarzyszenie Lean Management Polska w okresie 2015-2016 przeprowadziło badania zmierzające do określenia w jaki sposób przedsiębiorstwa funkcjonujące w Polsce wykorzystują KPI…

Autor: Joanna Czerska, Urszula Pik, Michał Owczarek

Pobierz pdf






Najczęściej zadawane pytania

Masz jeszcze dodatkowe pytania? Chcesz się dowiedzieć więcej?