Lean już na stałe zagościł w rozmowach przedstawicieli firm produkcyjnych. Kto jeszcze o nim nie rozmawia, za chwilę to zrobi. W zasadzie nie ma już wątpliwości (a przynajmniej jest masa dowodów) na to, że Lean można zastosować w każdej branży i w każdym typie produkcji.
W internecie, na konferencjach czy szkoleniach pojawiają się też refleksje i gorące dyskusje na temat tego czym ten Lean tak naprawdę jest. Bo wiadomo już, że to nie pudełko z narzędziami stosowane na wzór Toyoty. A zatem co to jest Lean?
Niedawno wpadło mi w ręce sformułowanie Thinking People System. I odnoszę wrażenie, że to JEST TO! To właściwa nazwa na to czym jest Lean!

Skoro Lean to system myślących ludzi, to przecież nie jest tak, że myślący ludzie znajdują zatrudnienie wyłącznie w przemyśle! Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że to właśnie w usługach zatrudnienie znajdują ludzie wykształceni o szerokich horyzontach. A jeśli tak jest, to z pewnością są w stanie stworzyć System Myślących Ludzi.
Przyjmijmy, że stosując tę pokrętną logikę ustaliliśmy, że możemy wykorzystywać Lean w usługach. I nie jest istotne czy nazwiemy to Lean Management, Lean Service czy Lean Office. Dowody na sukcesy Lean w usługach w tym obszarze można znaleźć na całym świecie. Także w Polsce. Banki, firmy ubezpieczeniowe, firmy IT, centra usługowe, firmy kurierskie – to te branże, w których Lean zagościł na dobre. Więc zarówno dowody jak i logika autorki niniejszego tekstu mówią o zastosowaniu Lean także dla firm usługowych.

Lean Service ? Lean Office? Czy Lean w usługach dla wszystkich?

Czy Lean jest zatem koncepcją dla wszystkich firm usługowych? Przecież wymienione wcześniej firmy realizują procesy o charakterze masowym. Więc, jeśli prowadzę firmę, w której każda usługa jest inna i ma inny przebieg to chyba raczej lean office czy lean service się nie nada?
Warto wiedzieć, że również w przemyśle trwały i nadal trwają dyskusje o tym, że skoro Toyota – źródło koncepcji lean – produkuje samochody (domyślnie: obsługuje procesy masowe), to w produkcji jednostkowej, np. maszyn pod zamówienie klienta lean nie będzie miał zastosowania. Dyskusje dyskusjami, a w rzeczywistości istnieje wiele firm z produkcją design to order czy make to order, które postanowiły stworzyć System Myślących Ludzi u siebie. Z jakim efektem? Skutecznie, trwale i z rezultatami często znacznie przewyższającymi te, które można uzyskać w produkcji masowej. A dlaczego? Bo procesy masowe są po prostu prostsze i ze swojej natury bardziej stabilne oraz powtarzalne. Dlatego to właśnie firmy, w których realizowane są procesy jednostkowe czy małoseryjne tak szybko (szybciej niż inne) dostrzegają cos istotnego:

Lean w usługach to nie pudełko narzędziowe,

Ale właśnie Thinking People System. System, który poprzez zaangażowanie całego zespołu w poszukiwanie i rozpoznawanie potencjału do doskonalenia procesów i organizacji, rozwiązywanie problemów i wdrażanie oraz testowanie rozwiązań pozwala zapewnić trwały i stabilny wzrost przedsiębiorstwa. Dlatego dzisiaj lean to już nie tylko Lean Manufacturing, a nawet nie Lean Usługi czy Lean Service lub Lean Office, Dziś spotykamy już lean z dodatkami, które doprecyzowują branże czy obszary jak np. Lean Hospits czy Lean Government.

ZOBACZ TEŻ

Szkolenie Lean Service- jak doskonalić firmę usługową?