Decyzje finansowe w doskonaleniu przedsiębiorstwa
Celem szkolenia jest przedstawienie Throughput Accounting, konceptu rachunkowości zarządczej, która zastosowana w pełni lub poprzez wykorzystanie jej elementów, umożliwia wszechstronne podejście do działań doskonalących, w obszarze produkcji i logistyki, a także sprzedaży oraz finansów. TA to podejście, które jednoczy wszystkie działy na wspólnym celu, będąc jednocześnie narzędziem prostym, mało pracochłonnym i jednoznacznym, pozwalającym na ocenę finansową także osobistych decyzji.
Udział w szkoleniu pozwoli Ci być lepszym partnerem w rozmowie o finansach zarządczych, nauczy Cię jak szybko i sprawnie podejmować decyzje bez szkody dla innych działów i wyników firmy.
Korzyści ze szkolenia
- Porównasz różne rachunki kosztów na rzeczywistym case study
- Poznasz praktyczne, efektywne i sprawdzone podejścia do zarządzania kosztami wytworzenia
- Poznasz narzędzia pozwalające rzetelnie ocenić wdrażane zmiany i ich wpływ na wyniki przedsiębiorstwa
- Zdobędziesz praktyczne umiejętności wykonania kalkulacji kosztów i analizy scenariuszy decyzyjnych
- Poznasz główne kroki wdrożeniowe proponowanych rozwiązań
- A jeśli jesteś kontrolerem finansowym, pozyskasz narzędzie komunikacji z managerami
Szczegóły dot. szkolenia
Program szkolenia
- Wprowadzenie
- Cel przedsiębiorstwa, czy każdy manager jest jego świadomy?
- Dlaczego warto zadbać o zyskowność?
- Czy KPI (kluczowe wskaźniki operacyjne) pozwalają podejmować najlepsze możliwe decyzje?
- Czy managerowi działu potrzebna jest rachunkowość zarządcza?
- Cel rachunkowości zarządczej – kto, komu dostarcza danych i kto podejmuje decyzje?
- Rachunek kosztów czy tylko TKW – co jest potrzebne managerom działów do podjęcia decyzji, która będzie zawsze skutkowała pozytywnym wynikiem?
- Wyzwania i bariery w podejmowaniu decyzji managerskich
- Porównanie decyzji finansowych i ich skutków wynikających z najbardziej popularnych metod kalkulacji kosztów wytworzenia – symulacja
- Decyzje managerów różnych działów – czy popularnie stosowane metody wspierają podejmowanie najlepszych możliwych decyzji?
- Wprowadzenie do Throughput accounting (TA)
- Miary i wskaźniki w TA – jak i co liczyć?
- Raporty finansowe w TA – czy 4 proste raporty pozwolą podejmować dobre decyzje?
- Porównanie skutków decyzji z wykorzystaniem 3 rachunków kosztów
- TA – rachunek kosztów czy zysków?
- Czy mogę podjąć najlepszą możliwą decyzję, jeśli nie mam dostępu do kompletu danych? – wprowadzenie do narzędzia „grabki TA”
- Symulacje 10 scenariuszy decyzyjnych w oparciu o metodę TA
- Ocena portfela produktów
- Ocena kontraktów z klientami
- Zarządzanie zapasem
- Inwestycje w maszyny
- Ograniczenia po stronie kapitału obrotowego
- Decyzje jakość vs. koszt zakupu
- Zarządzanie minimalną partią produkcyjną
- Zarządzanie strukturą łańcucha dostaw
- Inne (pomysły uczestników)
- Narzędzia Lean Management i ich wpływ na składowe przychodów i kosztów – jak wykorzystać „grabki” by właściwie wyliczyć potencjał finansowy z wdrażanych usprawnień
- Analiza ryzyka finansowego wybranych narzędzi Lean oraz metody zapobiegania ryzykom dzięki analizie składowych wskaźnika ROI (P – przychód, TVC – koszty całkowicie zmienne, OE – nakłady operacyjne, I – zapasy)
- Wdrożenie
- Czy TA wypiera inne rachunki kosztów?
- Czy istnieją ograniczenia prawne stosowania TA
- Przygotowanie do wdrożenia
- Czy bez pełnego wdrożenia TA też sobie poradzimy?
- Podsumowanie
Grupa docelowa
- Dyrektorzy operacyjni
- Managerowie produkcji
- Managerowie logistyki
- Managerowie sprzedaży
- Managerowie finansów
- Managerowie kontrolingu
- Specjaliści działów finansowych i kontrolingowych
Forma szkolenia
Ćwiczenia w grupach, dyskusje, zadania w zespołach, case-study, prezentacja multimedialna, wykład, wymiana doświadczeń.
Uwaga! Uczestnicy podczas części szkolenia pracują na własnych komputerach
Prowadzący szkolenie
Arkadiusz Tałałaj
Konsultant i Project Manager LeanQ Team
- kilkaset szkoleń i warsztatów z zakresu Lean Management oraz Supply Chain Management (SCM)
- doświadczenie zawodowe i doradcze w przemyśle m.in. elektronicznym, motoryzacyjnym, mechanicznym, meblarskim, obróbki tworzyw sztucznych, branży wydawniczej i dystrybucyjnej
- specjalizuje się w zarządzaniu łańcuchem dostaw, optymalizacji procesów logistycznych, wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań informatycznych i procesowych z wykorzystaniem narzędzi LM: Value Stream Mapping, 5S, Standaryzacja Pracy, One-Piece-Flow, MRP, Kanban
- w ciągu ostatnich lat lider i konsultant projektów z zakresu optymalizacji łańcucha dostaw oraz efektywności produkcji; wcześniej m. in. Master Planner, Kierownik Logistyki i Szef Produkcji
- twórca projektów edukacyjnych Szkoła Planisty Produkcji oraz Szkoła Zakupów i Zaopatrzenia; autor artykułów i publikacji z zakresu logistyki i łańcucha dostaw
Materiały przekazane/wypracowane podczas szkolenia
- Prezentacja ze szkolenia (wydruk)
- Raporty kalkulacji kosztów metodami tradycyjnymi i wg Throughput Accounting w wersji papierowej i elektronicznej
- Arkusze analizy decyzji managerskich w wersji drukowanej i elektronicznej
- Scenariusze decyzyjne i ich rozwiązania w wersji drukowanej i elektronicznej
- Podsumowanie warsztatu (prezentacja w pliku PDF przesłana uczestnikom po szkoleniu)
Cennik
Cena: 1800 zł netto/os.
W cenę szkolenia wliczone są:
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa w szkoleniu
- stały serwis kawowy i lunch
Nocleg i dojazd nie jest wliczony w cenę szkolenia.
Szkolenie należy do programu “Akademia Lean dla Managerów, składającego się z czterech niezależnych warsztatów szkoleniowych.
Zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi sesjami z tego cyklu
Certyfikowany Specjalista Lean
Skrzynka narzędziowa Lean Manufacturing. Szkolenie z grą symulacyjną “Fabryka Skomplikowanych Urządzeń®”
WięcejAkademia Lean dla Managerów