Decyzje finansowe w doskonaleniu przedsiębiorstwa

Celem szkolenia jest przedstawienie Throughput Accounting, konceptu rachunkowości zarządczej, która zastosowana w pełni lub poprzez wykorzystanie jej elementów, umożliwia wszechstronne podejście do działań doskonalących, w obszarze produkcji i logistyki, a także sprzedaży oraz finansów. TA to podejście, które jednoczy wszystkie działy na wspólnym celu, będąc jednocześnie narzędziem prostym, mało pracochłonnym i jednoznacznym, pozwalającym na ocenę finansową także osobistych decyzji.

Udział w szkoleniu pozwoli Ci być lepszym partnerem w rozmowie o finansach zarządczych, nauczy Cię jak szybko i sprawnie podejmować decyzje bez szkody dla innych działów i wyników firmy.


Korzyści ze szkolenia

  • Porównasz różne rachunki kosztów na rzeczywistym case study
  • Poznasz praktyczne, efektywne i sprawdzone podejścia do zarządzania kosztami wytworzenia
  • Poznasz narzędzia pozwalające rzetelnie ocenić wdrażane zmiany i ich wpływ na wyniki przedsiębiorstwa
  • Zdobędziesz praktyczne umiejętności wykonania kalkulacji kosztów i analizy scenariuszy decyzyjnych
  • Poznasz główne kroki wdrożeniowe proponowanych rozwiązań
  • A jeśli jesteś kontrolerem finansowym, pozyskasz narzędzie komunikacji z managerami

Szczegóły dot. szkolenia

Program szkolenia

  • Wprowadzenie
    • Cel przedsiębiorstwa, czy każdy manager jest jego świadomy?
    • Dlaczego warto zadbać o zyskowność?
    • Czy KPI (kluczowe wskaźniki operacyjne) pozwalają podejmować najlepsze możliwe decyzje?
    • Czy managerowi działu potrzebna jest rachunkowość zarządcza?
    • Cel rachunkowości zarządczej – kto, komu dostarcza danych i kto podejmuje decyzje?
    • Rachunek kosztów czy tylko TKW – co jest potrzebne managerom działów do podjęcia decyzji, która będzie zawsze skutkowała pozytywnym wynikiem?
  • Wyzwania i bariery w podejmowaniu decyzji managerskich
    • Porównanie decyzji finansowych i ich skutków wynikających z najbardziej popularnych metod kalkulacji kosztów wytworzenia – symulacja
    • Decyzje managerów różnych działów – czy popularnie stosowane metody wspierają podejmowanie najlepszych możliwych decyzji?
  • Wprowadzenie do Throughput accounting (TA)
    • Miary i wskaźniki w TA – jak i co liczyć?
    • Raporty finansowe w TA – czy 4 proste raporty pozwolą podejmować dobre decyzje?
    • Porównanie skutków decyzji z wykorzystaniem 3 rachunków kosztów
    • TA – rachunek kosztów czy zysków?
  • Czy mogę podjąć najlepszą możliwą decyzję, jeśli nie mam dostępu do kompletu danych? – wprowadzenie do narzędzia „grabki TA”
  • Symulacje 10 scenariuszy decyzyjnych w oparciu o metodę TA
    • Ocena portfela produktów
    • Ocena kontraktów z klientami
    • Zarządzanie zapasem
    • Inwestycje w maszyny
    • Ograniczenia po stronie kapitału obrotowego
    • Decyzje jakość vs. koszt zakupu
    • Zarządzanie minimalną partią produkcyjną
    • Zarządzanie strukturą łańcucha dostaw
    • Inne (pomysły uczestników)
  • Narzędzia Lean Management i ich wpływ na składowe przychodów i kosztów – jak wykorzystać „grabki” by właściwie wyliczyć potencjał finansowy z wdrażanych usprawnień
    • Analiza ryzyka finansowego wybranych narzędzi Lean oraz metody zapobiegania ryzykom dzięki analizie składowych wskaźnika ROI (P – przychód, TVC – koszty całkowicie zmienne, OE – nakłady operacyjne, I – zapasy)
  • Wdrożenie
    • Czy TA wypiera inne rachunki kosztów?
    • Czy istnieją ograniczenia prawne stosowania TA
    • Przygotowanie do wdrożenia
    • Czy bez pełnego wdrożenia TA też sobie poradzimy?
  • Podsumowanie

Grupa docelowa

  • Dyrektorzy operacyjni
  • Managerowie produkcji
  • Managerowie logistyki
  • Managerowie sprzedaży
  • Managerowie finansów
  • Managerowie kontrolingu
  • Specjaliści działów finansowych i kontrolingowych

Forma szkolenia

Ćwiczenia w grupach, dyskusje, zadania w zespołach, case-study, prezentacja multimedialna, wykład, wymiana doświadczeń. 

Uwaga! Uczestnicy podczas części szkolenia pracują na własnych komputerach

Prowadzący szkolenie

Arkadiusz Tałałaj

Konsultant i Project Manager LeanQ Team

  • kilkaset szkoleń i warsztatów z zakresu Lean Management oraz Supply Chain Management (SCM)
  • doświadczenie zawodowe i doradcze w przemyśle m.in.  elektronicznym, motoryzacyjnym, mechanicznym, meblarskim, obróbki tworzyw sztucznych, branży wydawniczej i dystrybucyjnej
  • specjalizuje się w zarządzaniu łańcuchem dostaw, optymalizacji procesów logistycznych, wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań informatycznych i procesowych z wykorzystaniem narzędzi LM: Value Stream Mapping, 5S, Standaryzacja Pracy, One-Piece-Flow, MRP, Kanban
  • w ciągu ostatnich lat lider i konsultant projektów z zakresu optymalizacji łańcucha dostaw oraz efektywności produkcji; wcześniej m. in.  Master Planner, Kierownik Logistyki i Szef Produkcji
  • twórca projektów edukacyjnych Szkoła Planisty Produkcji oraz Szkoła Zakupów i Zaopatrzenia; autor artykułów i publikacji z zakresu logistyki i łańcucha dostaw

Materiały przekazane/wypracowane podczas szkolenia

  • Prezentacja ze szkolenia (wydruk)
  • Raporty kalkulacji kosztów metodami tradycyjnymi i wg Throughput Accounting w wersji papierowej i elektronicznej
  • Arkusze analizy decyzji managerskich w wersji drukowanej i elektronicznej
  • Scenariusze decyzyjne i ich rozwiązania w wersji drukowanej i elektronicznej
  • Podsumowanie warsztatu (prezentacja w pliku PDF przesłana uczestnikom po szkoleniu)

Cennik

Cena: 1800 zł netto/os.

W cenę szkolenia wliczone są:

  • materiały szkoleniowe
  • certyfikat uczestnictwa w szkoleniu
  • stały serwis kawowy i lunch

Nocleg i dojazd nie jest wliczony w cenę szkolenia.


Szkolenie należy do programu “Akademia Lean dla Managerów, składającego się z czterech niezależnych warsztatów szkoleniowych.

Zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi sesjami z tego cyklu