Zakupy strategiczne, czyli jak skutecznie zarządzać relacjami z dostawcami
Współpraca kupców z dostawcami nierzadko wiąże się z dużą niepewnością i nieprzewidywalnością, ma przy tym ogromny wpływ na jakość i ocenę pracy kupców. Codzienne borykanie się z nieterminowością i słabą jakością kontrahentów nie oznacza jednak, że właśnie w taki sposób ma przebiegać Wasza współpraca.
W trakcie szkolenia przekażemy Ci wiedzę o dostępnych mechanizmach współpracy z dostawcami, które zweryfikowaliśmy na przestrzeni lat współpracy z przedstawicielami różnych branż. Podpowiemy Ci, jak obniżyć koszty pozyskania surowców, czy też jak przeprowadzić kontrolę dostawców.
Celem szkolenia jest wsparcie Twojej pracy w dziale zakupów wiedzą i praktyką, tak, aby przebiegała ona sprawniej i efektywniej, z korzyścią dla całej firmy.
Podczas szkolenia wykorzystywana jest gra symulacyjna Gra Łańcuch Dostaw: Beer Game
Korzyści ze szkolenia
- Poznasz dostępne i zweryfikowane w praktyce mechanizmy współpracy z dostawcami wykorzystywane przez firmy Best in Class
- Rozwiniesz umiejętności doboru mechanizmów odnowienia zapasów do specyfiki rynku, wymagań produkcji i sprzedaży
- Poznasz techniki kontroli i audytu dostawców
- Pozyskasz wiedzę na temat poprawnej oceny kontrahentów
- Poznasz techniki zarządzania zapotrzebowaniem
- Dowiesz się jak zwiększyć dostępność zapasów materiałowych przy optymalnym koszcie
- Rozwiniesz kompetencje w zakresie poprawy komfortu pracy w zaopatrzeniu
Szczegóły dot. szkolenia
Program szkolenia
- Dział zakupów oraz jego funkcje w strukturze organizacji:
- Jak umiejscowić dział w organigramie?
- Które funkcje i jaki zakres odpowiedzialności powinny być do niego przypisane?
- W jaki sposób zorganizować sprawny przepływ informacji?
- Zarządzanie dostawcami i relacjami z nimi.
- Na co zwrócić szczególną uwagę przy negocjacji parametrów współpracy?
- Jak standaryzować i kontrolować ustalone parametry?
- Jakie powinny być wyznaczniki doboru dostawcy?
- Doskonalenie współpracy na linii dostawca – odbiorca
- Jakie mogą być powody niewłaściwej współpracy?
- W jaki sposób sprawnie audytować kontrahentów?
- Na które aspekty zwrócić szczególną uwagę w odniesieniu do celów organizacji?
- Decyzje finansowe w obszarze zaopatrzenia i zakupów
- W jaki sposób zaopatrzenie wpływa na wynik finansowy organizacji?
- Czy można w prosty sposób uzasadnić wybór dostawców przy pomocy wskaźników finansowych?
- Jakie powinny być parametry oceny źródeł zaopatrzenia?
- Zarządzanie popytem i prognozowanie na poziomie zaopatrzenia
- Czy istnieją standardy w zakresie zarządzani informacjami o popycie?
- Skąd pozyskać informację o przyszłych zapotrzebowaniach?
- Czy można w prosty sposób prognozować i planować przyszłość?
- Praca z systemami klasy ERP i wykorzystanie ich dla zmniejszenia pracochłonności.
- Jakie są możliwości systemów ERP w obszarze zakupów i zaopatrzenia?
- Jak skonfigurować podstawowe parametry, aby system bardziej pomagał niż przeszkadzał?
- Jaka jest logika działania kalkulacji MRP?
Grupa docelowa
- Obecni i przyszli kupcy operacyjni i strategiczni
- Kierownicy oraz liderzy działów zaopatrzenia i logistyki
- Wszystkie osoby chcące poznać i zrozumieć tajniki zarządzania współpracą z dostawcami
Forma szkolenia
Case- study, dyskusje, Gra Łańcuch Dostaw: Beer Game, ćwiczenia w grupach, zadania w zespołach, prezentacja multimedialna, wykład, wymiana doświadczeń
Prowadzący szkolenie

Arkadiusz Tałałaj
Konsultant i Project Manager LeanQ Team
- kilkaset szkoleń i warsztatów z zakresu Lean Management oraz Supply Chain Management (SCM)
- doświadczenie zawodowe i doradcze w przemyśle m.in. elektronicznym, motoryzacyjnym, mechanicznym, meblarskim, obróbki tworzyw sztucznych, branży wydawniczej i dystrybucyjnej
- specjalizuje się w zarządzaniu łańcuchem dostaw, optymalizacji procesów logistycznych, wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań informatycznych i procesowych z wykorzystaniem narzędzi LM: Value Stream Mapping, 5S, Standaryzacja Pracy, One-Piece-Flow, MRP, Kanban
- w ciągu ostatnich lat lider i konsultant projektów z zakresu optymalizacji łańcucha dostaw oraz efektywności produkcji; wcześniej m. in. Master Planner, Kierownik Logistyki i Szef Produkcji
- twórca projektów edukacyjnych Szkoła Planisty Produkcji oraz Szkoła Zakupów i Zaopatrzenia; autor artykułów i publikacji z zakresu logistyki i łańcucha dostaw
Materiały przekazane/wypracowane podczas szkolenia
- Prezentacja szkolenia (wydruk)
- Przykładowa karta oceny dostawcy
- Przykładowy formularz wywiadu z dostawcą
- Przykład karty kontroli surowca
- Wzór specyfikacji materiałowej
- Formatka dla kalkulacji decyzji zakupowych
- Opracowane wybrane strategie zarządzania relacjami z dostawcami
- Kalkulacja opłacalności decyzji
- Przykładowa kalkulacja kosztu utrzymania zapasu i zamrożonego kapitału
- Prognoza zapotrzebowania materiałowego dla wybranego modelu
- Wynik kalkulacji MRP dla przykładowych parametrów systemu
- Podsumowanie warsztatu (prezentacja w pliku PDF przesłana uczestnikom po szkoleniu)
Cennik
Cena szkolenia: 1900 zł netto/os.
W cenę szkolenia wliczone są:
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa w szkoleniu
- stały serwis kawowy i lunch
Nocleg i dojazd nie jest wliczony w cenę szkolenia.
Szkolenie należy do programu „Szkoła Zakupów i Zaopatrzenia”, składającego się z dwóch warsztatów szkoleniowych.
Zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi sesjami z tego cyklu
Szkolenie realizowane w ramach cyklu Szkoła Zakupów i Zaopatrzenia. Potwierdzenie rejestracji na pojedyncze szkolenie nastąpi, gdy pozostaną wolne miejsca, niewykorzystane przez uczestników całego kursu.