czwartek: 9.00 - 17.00
piątek: 8.00 - 16.00
DECYZJE FINANSOWE W DOSKONALENIU PRZEDSIĘBIORSTWA
Od optymalizacji lokalnych do wyników firmy z wykorzystaniem Throughput Accounting i narzędzi Lean Management
Celem szkolenia jest przedstawienie Throughput Accounting, konceptu rachunkowości zarządczej, która zastosowana w pełni lub poprzez wykorzystanie jej elementów, umożliwia wszechstronne podejście do działań doskonalących, w obszarze produkcji i logistyki, a także sprzedaży oraz finansów. TA to podejście, które jednoczy wszystkie działy na wspólnym celu, będąc jednocześnie narzędziem prostym, mało pracochłonnym i jednoznacznym, pozwalającym na ocenę finansową także osobistych decyzji.
Udział w szkoleniu pozwoli Ci być lepszym partnerem w rozmowie o finansach zarządczych, nauczy Cię jak szybko i sprawnie podejmować decyzje bez szkody dla innych działów i wyników firmy.
Korzyści ze szkolenia
- Porównasz różne rachunki kosztów na rzeczywistym case study
- Poznasz praktyczne, efektywne i sprawdzone podejścia do zarządzania kosztami wytworzenia
- Poznasz narzędzia pozwalające rzetelnie ocenić wdrażane zmiany i ich wpływ na wyniki przedsiębiorstwa
- Zdobędziesz praktyczne umiejętności wykonania kalkulacji kosztów i analizy scenariuszy decyzyjnych
- Poznasz główne kroki wdrożeniowe proponowanych rozwiązań
- A jeśli jesteś kontrolerem finansowym, pozyskasz narzędzie komunikacji z managerami
Grupa docelowa
- Dyrektorzy operacyjni
- Managerowie produkcji
- Managerowie logistyki
- Managerowie sprzedaży
- Managerowie finansów
- Managerowie kontrolingu
- Specjaliści działów finansowych i kontrolingowych
Program szkolenia
- Wprowadzenie
- Cel przedsiębiorstwa, czy każdy manager jest jego świadomy?
- Dlaczego warto zadbać o zyskowność?
- Czy KPI (kluczowe wskaźniki operacyjne) pozwalają podejmować najlepsze możliwe decyzje?
- Czy managerowi działu potrzebna jest rachunkowość zarządcza?
- Cel rachunkowości zarządczej – kto, komu dostarcza danych i kto podejmuje decyzje?
- Rachunek kosztów czy tylko TKW – co jest potrzebne managerom działów do podjęcia decyzji, która będzie zawsze skutkowała pozytywnym wynikiem?
- Wyzwania i bariery w podejmowaniu decyzji managerskich
- Porównanie decyzji finansowych i ich skutków wynikających z najbardziej popularnych metod kalkulacji kosztów wytworzenia – symulacja
- Decyzje managerów różnych działów – czy popularnie stosowane metody wspierają podejmowanie najlepszych możliwych decyzji?
- Wprowadzenie do Throughput accounting (TA)
- Miary i wskaźniki w TA – jak i co liczyć?
- Raporty finansowe w TA – czy 4 proste raporty pozwolą podejmować dobre decyzje?
- Porównanie skutków decyzji z wykorzystaniem 3 rachunków kosztów
- TA – rachunek kosztów czy zysków?
- Czy mogę podjąć najlepszą możliwą decyzję, jeśli nie mam dostępu do kompletu danych? – wprowadzenie do narzędzia „grabki TA”
- Symulacje 10 scenariuszy decyzyjnych w oparciu o metodę TA
- Ocena portfela produktów
- Ocena kontraktów z klientami
- Zarządzanie zapasem
- Inwestycje w maszyny
- Ograniczenia po stronie kapitału obrotowego
- Decyzje jakość vs. koszt zakupu
- Zarządzanie minimalną partią produkcyjną
- Zarządzanie strukturą łańcucha dostaw
- Inne (pomysły uczestników)
- Narzędzia Lean Management i ich wpływ na składowe przychodów i kosztów – jak wykorzystać „grabki” by właściwie wyliczyć potencjał finansowy z wdrażanych usprawnień
- Analiza ryzyka finansowego wybranych narzędzi Lean oraz metody zapobiegania ryzykom dzięki analizie składowych wskaźnika ROI (P – przychód, TVC – koszty całkowicie zmienne, OE – nakłady operacyjne, I – zapasy)
- Wdrożenie
- Czy TA wypiera inne rachunki kosztów?
- Czy istnieją ograniczenia prawne stosowania TA
- Przygotowanie do wdrożenia
- Czy bez pełnego wdrożenia TA też sobie poradzimy?
- Podsumowanie
Forma szkolenia
Ćwiczenia w grupach, dyskusje, zadania w zespołach, case-study, prezentacja multimedialna, wykład, wymiana doświadczeń.
Uwaga! Uczestnicy podczas części szkolenia pracują na własnych komputerach
Materiały przekazane/wypracowane podczas szkolenia
- Prezentacja ze szkolenia (wydruk)
- Raporty kalkulacji kosztów metodami tradycyjnymi i wg Throughput Accounting w wersji papierowej i elektronicznej
- Arkusze analizy decyzji managerskich w wersji drukowanej i elektronicznej
- Scenariusze decyzyjne i ich rozwiązania w wersji drukowanej i elektronicznej
- Podsumowanie warsztatu (prezentacja w pliku PDF przesłana uczestnikom po szkoleniu)
Prowadzący szkolenie
Szkolenie prowadzi trener i konsultant LeanQ Team Joanna Czerska
Szkolenie należy do programu Akademia Lean dla Managerów, składającego się z czterech niezależnych warsztatów szkoleniowych. Zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi sesjami z tego cyklu:
- Lean w praktyce: od początku do końca – warsztat z grą symulacyjną wdrożenia LM (1 dzień)
- Wizualne Zarządzanie Wynikami, czyli skuteczna metoda angażowania pracowników (2 dni)
- Diagnoza potencjału przedsiębiorstwa i planowanie działań doskonalących – mapowanie strumienia wartości i mapa drogowa doskonalenia (2 dni)
*Cennik
Możliwe rabaty:
- 20 % za wykupienie pakietu szkoleń wchodzących w skład Akademii Lean dla Managerów
Jeśli w jednym zamówieniu Klient wykupi kilka sesji w ramach Akademii Lean dla Managerów, to w pojedynczych sesjach mogą brać udział różne osoby z firmy Klienta.
LeanQ Team Sp. z o.o. posiada uprawnienia do realizowania projektów doradczych i szkoleniowo-rozwojowych finansowanych w ramach EFS (Europejski Fundusz Społeczny) oraz szkoleń wspieranych finansowo przez KFS (Krajowy Fundusz Szkoleniowy).