Szkolenie on-line trwa 2 dni od 9.00 do 15.00
6 godz./dzień (w tym 2 przerwy x 15 minut i 1 przerwa x 30 minut)
System rozwiązywania problemów,
czyli jak w czasach turbulencji podejmować wyzwania, by osiągnąć cele
W dobie zamieszania i kryzysu, szybkie i efektywne rozwiązywanie problemów, staje się kluczowe dla przedsiębiorstwa. O ile wcześniej zdarzało się tolerowanie „powracania” problemów, bo był czas i zasoby na ich czasowe usuwanie, to teraz managerowie nie mogą sobie na to pozwolić. Dziś kluczowe jest tez ukierunkowanie możliwych do przeprowadzenie działań i nadani im właściwego zwrotu.
Celem szkolenia jest pokazanie, jak w czasie turbulencji rozwiązywać problemy, by nie powracały jak bumerang oraz jak skoncentrować się na działaniach rozwiązujących konkretne, a pilne potrzeby biznesowe. Bo teraz bardziej niż kiedykolwiek zależy firmom na podejściu wektorowym: ten sam kierunek, wspólny zwrot i jeden, dla wszystkich dostępnych zasobów, punkt przyłożenia. I temu służy Problem Solving oraz Kobestu Kaizen (Focused Improvement).
Korzyści ze szkolenia
- Dowiesz się jak poprawnie identyfikować oraz opisywać problemy
- Poznasz metody wyboru tych, którymi powinieneś zająć się w pierwszej kolejności
- Nauczysz się sposobów wyboru właściwych osób oraz organizowania pracy zespołu do rozwiązywania problemów
- Nauczysz się praktycznego zastosowania narzędzi do wyboru optymalnego rozwiązania
- Dowiesz się, jak skutecznie wdrażać wypracowane rozwiązania oraz jak zapewnić ich trwałość
- Zapoznasz się z metodami i narzędziami doskonalenia procesów
- W przyjaznym środowisku, przećwiczysz i nauczysz się stosować najpopularniejsze z narzędzi, używanych przy rozwiązywaniu problemów i standaryzacji pracy
- Dowiesz się jak wybierać właściwe obszary doskonalenia
- Zapoznasz się z techniką pozyskiwania pomysłów z każdego szczebla organizacji
- Poznasz metody likwidowania marnotrawstw we wszystkich działach firmy
- Rozwiniesz umiejętności definiowania kluczowych ról w systemie Kaizen
- Nabędziesz umiejętności zarządzania projektem Kaizen z wykorzystaniem raportu 8D
Grupa docelowa
- Managerowie oraz Inżynierowie Jakości
- Liderzy oraz członkowie zespołów Lean/Kaizen
- Szefowie działów, Managerowie i Liderzy Lean
- Technolodzy oraz Inżynierowie Procesów
- Pełnomocnicy ds. Zarządzania Jakością
- Koordynatorzy Ciągłego Doskonalenia
- Project Managerowie
- Specjaliści ds. Zarządzania Procesem
- Pracownicy firm produkcyjnych i usługowych
- Członkowie zespołów Lean/Kaizen
Program szkolenia
Część 1: Problem Solving
- Identyfikacja i klasyfikacja problemów
- Czym tak naprawdę jest problem?
- Jak prawidłowo go opisać?
- Którymi problemami zająć się w pierwszej kolejności?
- Wybór i angażowanie zespołu do rozwiązania problemu
- Kogo problemy dotyczą, a kto powinien zająć się ich rozwiązywaniem w firmie?
- Czy zespoły interdyscyplinarne pomagają w rozwiązywaniu problemów?
- Z kogo złożony jest idealny zespołów do rozwiązywania problemów?
- Metody tymczasowego zabezpieczenia procesów przed skutkami problemów
- Co zrobić, zanim znajdziesz rozwiązanie?
- Jak ochronić klienta oraz Twoją firmę przed skutkami nierozwiązanych problemów?
- Jakie działania należy podjąć aby ograniczyć stratę związaną z odejściem klienta?
- Analiza przyczynowo – skutkowa problemów
- Jak dotrzeć do prawdziwej przyczyny problemu?
- Jakie praktyczne narzędzia analityczne zastosować?
- W jaki sposób interpretować wyniki analiz?
- Skuteczne wdrażanie działań korygujących
- Jak wybrać właściwe rozwiązanie?
- Jak ocenić jego skuteczność?
- Metody standaryzacji wdrażanych działań
- Zabezpieczanie procesów przed potencjalnymi problemami
- Co zrobić, aby problem rozwiązany w jednym miejscu, nie pojawił się w innym?
- Jak zabezpieczać podobne procesy w całej firmie?
- W jaki sposób osiągnąć powtarzalność w procesach?
- Systemowe rozwiązywanie problemów w firmie
- Kultura ciągłego doskonalenia
- „Masz problem? Możesz się rozwijać!”
- Angażowanie całej organizacji do rozwiązywania problemów
Część 2: Kobetsu Kaizen (Focused Improvement)
- Zanim pojawi się problem
- „A co jeśli nie ma problemów?” czyli „druga strona monety”
- Co z tą zmiennością?
- Czy kwestie bezpieczeństwa i ergonomii są nadal ważne?
- W poszukiwaniu straconej wartości – „bo my jesteśmy inni”
- Ile jest Wartości w naszym strumieniu i ile jest naprawdę rodzajów marnotrawstwa?
- Czy potrafimy rozpoznać prawdziwe marnotrawstwo w różnych środowiskach pracy?
- Fabryka to nie Usługi?
- Case study „warsztat samochodowy”
- 8 kroków procesu Focused Imrovement w oparciu o case study
- Diagnozujemy sytuację obecną i wyznaczamy cel doskonalenia
- Ujawniamy i wyeksponujemy nieprawidłowości
- Budujemy zespół Focused Improvement
- Przeprowadzamy analizę przyczyn
- Przygotowujemy i wybieramy najefektywniejsze działania doskonalące
- Planujemy skuteczne wdrożenie wybranych działań
- Sprawdzamy czy zaplanowany cel został osiągnięty
- Przygotowujemy plan rozpowszechnienia naszych efektów na inne obszar
- Zanim DZIŚ ruszymy w podróż.
- Co i kto, gdy zespoły są rozproszone?
- Kiedy i jak, gdy w naszym zespole są zasoby współdzielone?
- „Każda podróż, nawet najmniejsza zaczyna się od zrobienia pierwszego kroku”
- Warsztaty Ciągłego Doskonalenia – w „realu” czy „w chmurze”?
- Usuwanie przeszkód – a może się „nie da”?
- SDCA – jeśli nie teraz to kiedy?
- Jak implementować i utrzymać efekty działań doskonalących?
Czego nie gwarantujemy podczas szkolenia online
- Dużej wzajemnej wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami w przerwach szkolenia
- Pełnej współpracy uczestników przy wykonywaniu zadań
- Kontaktu wzrokowego ze wszystkimi uczestnikami, co utrudnia angażowanie
- Wspólnej kawy w realu 😊
Forma szkolenia
Prezentacja multimedialna, ćwiczenia w grupach, dyskusja, wymiana doświadczeń, case-study, prezentacje uczestników, prezentacje wyników prac zespołów, filmy
Prowadzący szkolenie
Szkolenie prowadzą trenerzy i konsultanci LeanQ Team: Piotr Bielawski, Dariusz Suchłabowicz
Materiały przekazane/wypracowane podczas szkolenia
- Prezentacja ze szkolenia (plik
- Przykładowy Arkusz A3 (plikl)
- Przykładowy Arkusz 8D (plik)
- Szablon Diagramu Ishikawy (plik)
- Drzewo przyczyn do analizy 5WHY (formularz excel)
- Szablon LOP – Lista Otwartych Punktów (formularz excel)
- Tablica Scrum
- Arkusz Podziału Pracy / Standard wykonywania pracy
- Formatka „16 marnotrawstw”
- Formatka Kata Doskonalenia
- Formatka Kata Coachingu
- Wypracowane na warsztatach, przykładowo wypełnione arkusze i formularze:
- 8D
- SIPOC,
- 5WHY,
- diagram ISHIKAWA,
- drzewo przyczyn,
- wykres Pareto,
- matryca priorytetów
- Plan I tablica projektu (ScrumLean® / Trello)
LeanQ Team Sp. z o.o. posiada uprawnienia do realizowania projektów doradczych i szkoleniowo-rozwojowych finansowanych w ramach EFS (Europejski Fundusz Społeczny) oraz szkoleń wspieranych finansowo przez KFS (Krajowy Fundusz Szkoleniowy).
W celu zapisania się na szkolenie należy uzupełnić wszystkie pola z gwiazdką i zapoznać się z regulaminem szkoleń online