Jeżeli jesteś kierownikiem/liderem/koordynatorem w dziale utrzymania ruchu, to prawdopodobnie kiedyś – może całkiem niedawno – odpowiedziałeś na ogłoszenie, które wyglądało mniej więcej tak:
Dla naszego klienta… (wiodącej/renomowanej firmy, światowego lidera itp. z branż o świetlanej przyszłości itd.) poszukujemy … (właśnie Ciebie!)

Zadania i obowiązki:

  • Kierowanie pracą działu utrzymania ruchu
  • Organizowanie i nadzorowanie napraw oraz konserwacji sprzętu technicznego
  • Planowanie i dbanie o właściwy poziom techniczny wykonywanych prac remontów, konserwacji, przeglądów technicznych maszyn, urządzeń oraz instalacji
  • Konsultowanie projektów nowych uruchomień, procesów technologicznych i prac inwestycyjnych
  • Nadzorowanie dokumentacji maszyn, urządzeń i budynków należących do firmy, przygotowywanie i uruchamianie nowych maszyn i urządzeń produkcyjnych
  • Planowanie zakupów części zamiennych i potrzebnych materiałów dążąc do optymalizacji zamówień
  • Analizowanie przyczyn i skutków awarii oraz kontrolowanie wykonanych napraw

A teraz – po przekonaniu pracodawcy, że jesteś jego wymarzonym kandydatem na oferowane stanowisko – zastanawiasz się też, jak odpowiednio zorganizować pracę działu i swoją, a także, jak zaangażować w swoje działania pozostałe działy firmy. Wbrew pozorom i niejako na przekór sformułowaniu użytemu w ogłoszeniu, wcale nie wystarczy zorganizowanie pracy jedynie w dziale UR.
Twoje wykształcenie i poparta doświadczeniem umiejętność radzenia sobie z problemami technicznymi, czyli to, co było przepustką na nowe stanowisko, będzie niewątpliwie pomocne dla Ciebie w nowej roli (ocena kompetencji pracowników, szacowanie pracochłonności zadań itp.). Może się jednak okazać niewystarczające. Uważaj, abyś w swoich działaniach nie ograniczał się jedynie do spraw technicznych – sprzętowych i narzędziowych.

O czym zatem warto pomyśleć zanim rozpoczniesz nowy rozdział swojej kariery i jakie postawić sobie pytania? Tak, właśnie pytania. Od tego dobrze byłoby zacząć.

JAKIMI PROCESAMI ZARZĄDZASZ? JAK EFEKTYWNE SĄ ONE DZISIAJ?

Jeśli masz być kimś, kto udoskonali procesy, to po pierwsze musisz – zgodnie z pierwszą zasadą Kaizen – zakwestionować zastane zasady i przede wszystkim zastanowić się, co jest/powinno być celem SUR i jakie zadania powinieneś przed sobą postawić, aby ten cel osiągnąć. Powinieneś przyjrzeć się swoim procesom i znaleźć te, które zawierają najwięcej marnotrawstwa i wymagają natychmiastowej optymalizacji. Skupić się raczej na zapobieganiu problemom, niż na ich rozwiązywaniu.

CZY ORGANIZACJA I UMIEJSCOWIENIE TWOJEGO DZIAŁU W STRUKTURZE SPRZYJA REALIZACJI TWOICH CELÓW? JAKI MODEL FUNKCJONOWANIA DZIAŁU UTRZYMANIA RUCHU BĘDZIE WSPIERAĆ TWOJE CELE?

Warto pochylić się nad zaletami i wadami kilku podstawowych rozwiązań w tej kwestii. Rozważ, czy DUR będzie efektywniej działał jako autonomiczny dział firmy, czy może jako jeden z działów produkcji. A może więcej korzyści w dłuższej perspektywie przyniesie działanie oparte na funkcjonowaniu zespołów TPM koordynowane przez DUR? A może oprzeć się na outsoucingu? Zastanów się, jak poszczególne modele odpowiadają bieżącym i długoterminowym potrzebom, jak budują kompetencje pracowników i jak wpływają na koszty? A skoro o kosztach mowa, rodzą się kolejne pytania…

JAK DOBRZE ZAPLANOWAĆ I NEGOCJOWAĆ BUDŻET I JAKIE DANE W TYM CELU ZBIERAĆ? JAK SKATEGORYZOWAĆ KOSZTY?

Tam, gdzie mamy do czynienia z pieniędzmi potrzebna jest wiarygodność i przejrzystość. Absolutnie niezbędnym staje się prowadzenie stosownych rejestrów wydatków. Będziesz musiał przeprowadzić odpowiednią analizę zużycia części zamiennych, materiałów eksploatacyjnych, narzędzi, pracochłonności działań w Twoim dziale, związanych zarówno z bieżącą działalnością, jak i projektami rozwojowymi i inwestycjami. A jeśli mowa o inwestycjach, to warto też pomyśleć o inwestowaniu w ludzi, czyli o szkoleniach i wizytach benchmarkingowych. To też są koszty. Do tego dochodzą usługi zewnętrzne. Będziesz potrzebował przemyślanego system rejestrów, diagramów i matryc kompetencji. A jeśli będziesz chciał uzyskać pieniądze na swoją działalność, to koronnym argumentem będzie Twoja (i Twojego działu) efektywność i skuteczność. Zadbaj zatem o jej bezsporne udowodnienie. Pomyśl zawczasu o odpowiednich wskaźnikach i sposobie zbierania danych. Z faktami nawet szef nie będzie dyskutował!

To tylko kilka z ważnych pytań na początek. Jak widzisz, będzie ich całkiem sporo, co oznacza, że wymagania wobec Ciebie znacznie wykroczą poza same kwestie techniczno-sprzętowe. Oczywiście, trzeba też będzie pomyśleć o szeroko pojętym zarządzaniu obsługą urządzeń, ale z tym na pewno dasz sobie radę. To w końcu Twoja pasja i źródło sukcesu.

ZOBACZ TEŻ

Szkolenie Organizacja pracy w dziale utrzymania ruchu

Szkolenie Rozwiązywanie problemów w parku maszynowym

Szkolenie TPM – podnoszenie efektywności parku maszynowego