Lista wymagań wobec menedżerów stale się wydłuża. Nie od dziś wiadomo, że „menedżer przyszłości” powinien być wyposażony w „kompetencje przyszłości”.
O co chodzi?
O MIĘKKIE kompetencje oczywiście, które oprócz twardych (technicznych, zawodowych) są na liście podstawowych wymagań dla nowoczesnego lidera.
Czy warto zadbać o ich wzmacnianie?
Bez wątpienia tak!
Nie od dziś wiadomo, że miękkie kompetencje są niezbędne w skutecznym zarządzaniu.

„Miękkie kompetencje pozwalają uzyskiwać TWARDE REZULTATY.” pisze dr Paweł Smółka.

Wybór na rynku ogromny, choć zdarza się, że wszystko w jednym worku. Wszak menedżer POWINIEN być asertywny, empatyczny, emocjonalnie inteligentny, kreatywny, a nawet czasem… zarządzać czasem…

Czas więc ruszać na szkolenia dla menedżerów, aby zdobyć miękki sznyt!

Być może jesteś menedżerem i właśnie ukończyłeś szkolenie z tzw. asertywności (forma męska wyłącznie dla ułatwienia czytania).

Poznałeś definicję, przećwiczyłeś przykładowe zachowania i świetnie Ci poszło!

Ale gdy w firmie próbujesz wdrażać teorię w praktyce… wyraźnie COŚ nie gra…

Cóż, oczywiście powodów może być wiele, ale pozwól, że na potrzeby tego artykułu (jako doświadczony psycholog pracujący z menedżerami) – włożę kij w mrowisko i zadam Ci jedno pytanie:

A może jesteś „asertywny”… ZA BARDZO?

???

***

„Różnice między poszczególnymi ludźmi przyćmiewają wszelkie różnice wynikające zarówno z płci, jak i kultury.” – pisze profesor Philip Zimbardo.

No właśnie! Rzecz w tym, że się różnimy!

Nasze cechy i predyspozycje w naturalny sposób ujawniają się w pełnionych przez nas rolach prywatnych i zawodowych. Na przykład w roli menedżera.

Paradoks polega na tym, że najłatwiej jest nam „rozwijać” te „kompetencje” czy cechy, którymi…  już dysponujemy! To jak z piosenkami, które lubimy, bo… je znamy.

Uwaga! To PUŁAPKA, w którą bardzo łatwo wpaść i prosty przepis na katastrofę!

Jeśli JUŻ masz naturalne tendencje do bycia zdecydowanym, bezpośrednim i stanowczym to niemal pewne, że taki jesteś także w roli menedżera. To dla Ciebie tak zwyczajne, że nawet NIE jesteś tego świadomy. Ale bądź pewien – Twoi podwładni SĄ!

To balsam dla Twych uszu, gdy słyszysz, że „Menedżer powinien być asertywny.” Na szkoleniu z „asertywności” dla menedżerów z całą pewnością będziesz prymusem i z ochotą zastosujesz „nowe” umiejętności w relacjach z podwładnymi, „podkręcając” bezwiednie…  swój dotychczasowy styl zarządzania.

Przy okazji – zapytaj podwładnych czy lubią w pracy wojskowy dryl?

Może powiesz: „Hmm… Dziwne… Czy naprawdę taki scenariusz jest możliwy? A może <asertywność> to po prostu specyficzny przykład? Na pewno inaczej rzecz ma się z <empatyczną komunikacją>. Z tym przecież trudno przesadzić w roli menedżera.”

Czy menedżer może być ZA BARDZO empatyczny, wrażliwy, uczuciowy i przyjazny?

Cóż… Zapytaj jego podwładnych czy lubią „takie klimaty”, zwłaszcza w trudnych sytuacjach wymagających stanowczego postawienia granic.

Czy menedżer może być ZA BARDZO twórczy i kreatywny? Zapytaj jego podwładnych jak znoszą improwizacje swojego szefa?

Czy menedżer może być ZA BARDZO dokładny i uporządkowany? Zapytaj jego podwładnych jak często są proszeni o dopracowanie szczegółów w prezentacjach?

Drogi Czytelniku, mam nadzieję, że mimo, iż celowo upraszczam złożony temat natury ludzkiej – zgodzisz się, że coś tu jest na rzeczy…

Zamiast w roli menedżera bezrefleksyjnie rozwijać miękkie kompetencje z JEDYNIE SŁUSZNEJ LISTY! – przede wszystkim POZNAJ SIEBIE, a potem naucz się SOBĄ ZARZĄDZAĆ!

Jeśli jesteś menedżerem możesz poczuć się zagubiony: Czy rozwijać miękkie kompetencje? Jak to robić efektywnie? Szkolić się czy nie? Z czego? Czego masz za dużo, a czego za mało? Czy lepiej pracować nad komunikacją czy kreatywnością?

Podpowiem Ci: współczesna psychologia ma tu coś do zaoferowania – profesjonalne narzędzia diagnostyczne.

Na przykład – zacznij od FRIS®!

Zapewniam, że „sFRISowani” menedżerowie, z którymi pracuję: ZAWODNICY, PARTNERZY, WIZJONERZY i BADACZE wiedzą o sobie ZNACZNIE WIĘCEJ niż tylko to, którzy z nich „powinni” być bardziej asertywni.

Na koniec jeszcze jedna podpowiedź: FRIS® ułatwia też współpracę ZESPOŁOM!

Ale to już temat na inną publikację…

ZOBACZ TEŻ

Rozwój Managerów