16 kwietnia 2020, Twitter. Wykres dnia NBP pokazujący zmianę wartości banknotów będących w obiegu w ujęciu kwartał-kwartał. Q1 ’20 to skok do 30,6 mld zł (z 4,9 Q4 ’19)! Brak zaufania do systemu bankowego? Przecież monety są bardziej odporne na covid’a-19, łatwiej je dezynfekować……

Problem Solving (PSV) i Focused Improvements (FI) to dwie strony tej samej monety. Monety, którą nazywamy Ciągłym Doskonaleniem, a w kontekście obecnej sytuacji działaniem skupionym na konkretnym, mierzalnym efekcie oraz eliminacji problemów doskwierających poszczególnym procesom.

Jeśli spojrzymy na nasze procesy biznesowe z punktu widzenia momentu, w którym następuje nasza reakcja na to co się z nimi dzieje, to możemy powiedzieć, że nasze działania będzie cechować re-aktywność (Problem Solving) lub pro-aktywność (Focused Improvements).

Re-aktywność to przyglądanie się wynikom, to reakcja na reklamacje naszego Klienta, jednego z procesów lub alert działu Kontroli Jakości. Jest jak kierowanie pojazdem poprzez patrzenie w lusterko wsteczne, gaszenie pożarów i jedynie lament nad wydarzeniem, którego skutki możemy tylko minimalizować. To wszystko co robimy po tym jak wydarzy się wypadek. W pierwszej kolejności, żeby ograniczyć jego skutki dla wszystkich poszkodowanych w drugiej dopiero tworzy się zabezpieczenia aby takie samo zdarzenie nie wydarzyło się nam w przyszłości.

Pro-aktywność to codzienne pochylanie się nad procesem, to stawianie wyzwań bieżącej sytuacji. Nie tylko patrzymy w lusterka ale przede wszystkim obserwujemy drogę przez przednią szybę. Wykorzystujemy informacje w czasie rzeczywistym zgłaszane przez naszych pracowników oraz te, które już znalazły się na naszej tablicy wizualnego zarządzania. To codzienne zadawanie sobie tych samych pytań:

Czy jedziemy w dobrym kierunku? Czy wystarczy nam paliwa do celu jeśli będziemy poruszać się w ten sposób? Dodać gazu czy wcisnąć sprzęgło? Czy droga nie będzie zakorkowana?

I czy w ogóle mamy kogo wsadzić za kierownicę? Dzięki temu jesteśmy w stanie wypracować taki sposób poruszania się aby eliminować możliwość kolizji zanim jeszcze taka sytuacja będzie mogła mieć miejsce.

Problem Solving to zajmowanie się przeszłością wpływającą na naszą przyszłość. To robienie rzeczy we właściwy sposób i posiadanie właściwych narzędzi.

Problem Solving jest analizą: Czy mamy standard? Czy wszyscy zgodnie nim pracują? Czy standard zapobiega powstawaniu problemu? Czy chroni naszego klienta, przed skutkami naszych problemów. To odpowiedź na nieustanne zadawane pytanie: dlaczego, dlaczego, dlaczego…

Focused Improvement to „tu i teraz” aby mieć pewność, że osiągniemy cel. To upewnienie się, że na obecną chwilę nie ma doskonalszego sposobu na wykonywanie poszczególnych operacji w naszym procesie. Jest jak ciągle uaktualniania mapa stanu obecnego, czy też mapa stanu idealnego czy nawet mapa stanu przyszłego. Mapy opisują wyłącznie teren, po którym się poruszamy. One nie mówią jak dostać się tam, dokąd zmierzamy. I to jest właśnie rola Focused Improvements. Bo sama mapa nie powie Ci jak dotrzeć tam dokąd zmierzasz.

Tak więc orzeł czy reszka? Którą stronę monety wybrać w dzisiejszej rzeczywistości biznesowej czasów turbulencji?

Odpowiedź brzmi: to zależy! 🙂

Na jak długo więc w obecnych realiach odważysz się zamknąć oczy swojego biznesu na problemy? Sprawdzimy? Podczas najbliższej podróży, ale JAKO PASAŻER, nie kierowca!!!, rozsiądź się wygodnie. Powoli – zamknij oczy. Ciesz się podróżą, delektuj chwilą wytchnienia. I dalej, wciąż mając zamknięte oczy, licz spokojnie: jeden, dwa, trzy,…….. do pierwszego zakrętu, do nagłego hamowania, do zmiany kierunku. 

Jaki był dziś Twój wynik?  

ZOBACZ TEŻ

Szkolenie Problem Solving – metody systematycznego i skutecznego rozwiązywania problemów