Adaptacja nowych pracowników w firmie,
czyli co zrobić, by nowozatrudnieni chcieli związać się z firmą na dłużej
Firmy – zarówno usługowe jak i produkcyjne – coraz częściej borykają się z dużą rotacją pracowników. Nie tylko brakuje wykwalifikowanych pracowników, gotowych się zatrudnić, ale nowozatrudnieni, którzy otrzymują satysfakcjonujące wynagrodzenie i możliwość rozwoju, szybko zniechęcają się do pracy w nowej firmie i opuszczają ją w ciągu kilku tygodni. Często managerowie nie są w stanie w odpowiednim momencie zareagować na niepokojące sygnały w postawach nowozatrudnionych. Co gorsza, bywa, że są zaskoczeni rezygnacją nowego pracownika z pracy i nie wiedzą, co było prawdziwą przyczyną jego odejścia.
Celem szkolenia jest pokazanie managerom i osobom szkolącym nowych pracowników, jak przygotować precyzyjną ścieżkę adaptacji i szkolenia nowozatrudnionych w ciągu pierwszych tygodni ich pracy i jak uniknąć najczęściej popełnianych błędów, powodujących ich demotywację i odejście z pracy.
Korzyści ze szkolenia
- Nauczysz się projektowania standardu postępowania z nowymi pracownikami w pierwszych tygodniach ich zatrudnienia
- Pogłębisz wiedzę na temat etapów uczenia się i ryzyka z nich wynikającego
- Rozwiniesz umiejętności zarządzania kompetencjami pracowników
- Poznasz przyczyny zniechęcania się nowozatrudnionych do pracy
- Rozwiniesz umiejętności rozpoznawania postaw pracowników na różnych etapach ich rozwoju
- Nabędziesz umiejętności tworzenia ścieżek rozwoju i szkoleniowych dla nowozatrudnionych
- Poznasz najczęstsze błędy popełniane przy adaptacji nowozatrudnionych
- Rozwiniesz umiejętności prowadzenia instruktażu z arkuszem podziału pracy
- Poznasz podstawowe zasady TWI
Szczegóły dot. szkolenia
Program szkolenia
- Wyzwania związane z nowymi pracownikami
- Jakie obecnie mamy problemy związane z nowozatrudnionymi?
- Dlaczego nowi pracownicy są skłonni szybko zmieniać pracę?
- Czy potrafisz rozpoznać powody demotywacji nowozatrudnionych?
- Matryca kompetencji jako narzędzie do zarządzania kompetencjami nowych pracowników
- Jak można wykorzystać matrycę do szkolenia i rozwoju nowozatrudnionych?
- Jak zdefiniować poziomy rozwoju kompetencji pracowników?
- Czy matryca może ułatwić unikanie ryzyka popełniania błędów w wykonywanej pracy
- Poziom ryzyka a etapy rozwoju nowych pracowników
- Jak szybko wdrażać pracowników do nowej pracy?
- Czy warto nowozatrudnionych uświadamiać o możliwych etapów ich rozwoju w firmie?
- Jak wykorzystać ścieżkę rozwoju przy zatrudnianiu pracowników, także tymczasowych?
- Klasyfikacja pracy na stanowisku
- Czy pracownik powinien uczyć się wszystkiego od razu?
- W jakiej formie powinno być szkolenie?
- Które miejsce jest najlepsze do szkoleń pracowników?
- Standard adaptacji i nauki nowych pracowników
- Jaką prace powinien wykonywać pracownik w pierwszych 30 dniach pracy?
- Czy jest możliwe zaplanowanie etapów zmiany postaw pracownika?
- Kto powinien opiekować się nowymi pracownikami?
- Planowanie szkoleń pracowników w pierwszych tygodniach ich pracy
- Jak zaplanować szkolenia nowego pracownika w pierwszych tygodniach jego obecności w firmie?
- Czy pracownik uczący się może już efektywnie pracować?
- Czy czas spędzany w pracy jest wyznacznikiem nabycia umiejętności?
- Instruktaż stanowiskowy
- Jak efektywnie uczyć pracownika tak, by go nie zniechęcić?
- W jaki sposób przygotować instruktorów do nauki nowozatrudnionych?
- Jakie błędy najczęściej są popełniane przy nauce nowozatrudnionych?
- Monitorowanie rozwoju i postaw pracowników
- Jak dostrzec niepokojące sygnały od nowozatrudnionych?
- Czy można mierzyć efektywność pracy nowych pracowników już od ich pierwszych dni zatrudnienia?
- Kto i jak powinien decydować o nabyciu nowych umiejętności przez pracownika?
- Metoda TWI (Training within Industry)
- Dlaczego TWI jest coraz bardziej popularną metodą rozwoju pracowników?
- Jakie są kluczowe założenia TWI wobec nowych pracowników?
- Jak stosować TWI w pracach nie związanych z produkcja?
Grupa docelowa
- Dyrektorzy i Specjaliści HR
- HR Biznes Partnerzy
- Szefowie Działów i Managerowie
- Lean Managerowie
- Liderzy i Koordynatorzy Lean
- Kierownicy obszarów odpowiedzialni za rozwój pracowników
- Instruktorzy oraz pracownicy operacyjni, dedykowani do szkolenia nowozatrudnionych
Forma szkolenia
Ćwiczenia w grupach, zadania w zespołach, wystąpienia uczestników, prezentacje multimedialne, dyskusje i wymiana doświadczeń
Prowadzący szkolenie

Andrzej Biziuk
Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Zarządzający i Konsultant LeanQ Team
- kilkaset szkoleń oraz warsztatów z zakresu zarządzania zespołem, organizacji pracy liderów, programów sugestii pracowniczych, design thinking oraz treningu trenerów
- doświadczenie zawodowe oraz doradcze w firmach usługowych, produkcyjnych i handlowych z branży m.in. kosmetycznej, papierniczej, FMCG, poligraficznej, spożywczej, dystrybucyjnej i meblarskiej
- specjalizuje się w narzędziach miękkich wspierających wdrożenie Lean Management (LM) oraz narzędziach LM wspomagających zarządzanie wynikami i zespołami
- w ciągu ostatnich lat lider i konsultant projektów rozwojowych z zakresu LM; wcześniej Dyrektor Handlowy, Szef Zespołu Trenerów oraz Dyrektor Zarządzający w firmach usługowych i produkcyjnych
- wykładowca Lean Management na studiach podyplomowych Politechniki Gdańskiej i WSB; współtwórca programów szkoleniowych Akademia Lean Managera oraz Szkoła Lidera Produkcji
Materiały przekazane/wypracowane podczas szkolenia
- Prezentacja ze szkolenia (wydruk)
- Przykładowa matryca kompetencji (plik Excel)
- Przykładowa ścieżka rozwoju (wypracowana podczas warsztatu)
- Klasyfikacja pracy (wydrukowany arkusz)
- Przykładowy plan szkoleń w pierwszych 30 dniach pracy (wypracowana podczas warsztatu)
- Arkusz Podziału Pracy (wydrukowany arkusz)
- Dokumenty związane ze szkoleniem nowych pracowników (wydruki)
- Przykładowy program TWI
- Podsumowanie warsztatu (prezentacja w pliku PDF przesłana uczestnikom po szkoleniu)
Cennik
Cena szkolenia: 1800 zł netto/os.
W cenę szkolenia wliczone są:
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa w szkoleniu
- stały serwis kawowy i lunch
Nocleg i dojazd nie jest wliczony w cenę szkolenia.